Nytt historiskt försäljningsrekord för familjeföretaget Fredells Byggvaruhus

Den totala försäljning under 2016 var 713 miljoner kronor, vilket är en ökning från tidigare rekordåret 2015. Fredells kunder kommer från både yrkesproffs- och konsumentsegmentet där fördelningen dem emellan ligger runt 60% proffs jämfört med 40% konsument. Det är huvudsakligen yrkesproffsen som står för den fina utvecklingen 2016.

Flera faktorer har bidragit till utvecklingen; förutom att marknaden för yrkesproffsen har varit gynnsam, har Fredells även förstärkt organisationen i syfte att stärka erbjudandet för proffs på såväl produkt- som tjänstesidan. Proffsförsäljningen 2016 uppnår 434 miljoner kronor, vilket är näst högsta årsförsäljningen någonsin bortsett från 2012 då resultatet låg på 436 miljoner kronor. Summerat är det ett mycket bra år där den totala vinsten uppgår till 18,3 miljoner kronor.

Det ekonomiska läget har varit svårt att förutse inte minst på konsumentsidan. Exempelvis indikerar siffror från HUI* att bygghandlarbranschen haft en svårare tillvaro i Stockholmsområdet under årets senare månader. Tänkbara orsaker kan vara att exempelvis ROT-förändringen etablerat sig på allvar och att amorteringskraven kraftigt påverkar konsumentsidan.

”Branschen som helhet är lite mindre stabil nu än för ett år sedan så vi är glada över resultatet. Det bekräftar att de prioriteringar vi gör fungerar. Vi satsar på service och på kundupplevelsen oavsett vem kunden är. Exempelvis utökade vi vårt Proffscenter i tider när andra kanske väljer att skära ner på personal. Vi är mycket positiva inför 2017 som är ett år när vi kan se frukten av en del investeringar vi gjort i nya delar av företaget. Det blir spännande” säger Fabian Fredell, VD för Fredells Byggvaruhus.

Förutom all time high i summerad försäljning 2016 ligger också årets avslutande månader på toppnoteringar.

Kontakt:

Fabian Fredell

Fabian.fredell@fredells.com

08-723 48 11

*HUI. Rapporterna bygger på siffror från listade företag. http://www.hui.se/statistik-rapporter/index-och-barometrar/bygg-och-jarnindex

• Nacka

Fredells är Stockholm största byggvaruhandel som arbetar med helhetslösningar för kvalitetsmedvetna yrkesproffs och privatpersoner. Sedan 1903 har familjeföretaget Fredells varit en del av Stockholm och varuhuset i Sickla har sedan 2012 sällskap av en mindre anläggning i Knivsta nära Uppsala. Med ett brett sortiment inom bygg och inredning och ett stort utbud av tjänster hjälper Fredells människor att lyckas med sina byggprojekt – stora som små.