Tema: Makt. Makt – ett ord med starka vibrationer.

År 1998 publicerade Hertha-redaktionen ett nummer av tidskriften med temamakt. Självklart fanns det en hel del intressanta artiklar i numret från 1998 att återpublicera under Herthabloggens innevarande tema. Här finner ni till exempel en av artiklarna som vi återpublicerat från 1998.

Makt har varit ett tacksamt tema att utgå ifrån eftersom att makt finns överallt omkring oss och på samhällets alla nivåer. I Hertha från 1998 skriver Barbro Hedvall om sin syn på begreppet och hur de valt att spegla makt i just det numret. Hon skriver att de valt att lägga fokus på den synliga, öppna makten. Detta menar hon dock inte betyder att de inte erkänner att det finns en dold, manipulativ makt också. Hon tar Margaret Thatcher och Winnie Mandela som exempel. I Barbros ögon var Thatcher en mer intressant kvinnlig makthavare än Winnie Mandela, trots att Thatchers politik inte alls hade sin utgångspunkt i någon som helst feministisk analys. Winnies maktutövande menar Barbro var mer manipulativ och svårbegriplig, dock stod hon upp för kvinnors intressen på ett sätt som Thatcher inte gjorde.

Barbro Hedvall skriver att den manipulativa makten i allmänhet inte bara är begränsad, utan också förbunden men ofrihet och förödmjukelse. Som att kvinnan genom historien alltid stått vid sidan av/under mannen. Av den anledningen menar Barbro att om vi ska studera kvinnor och makt, så måste vi se på den uppenbara makten i samhället. Den politiska, den ekonomiska och den opinionsbildande.

Men hon ser också att den makt som finns i institutioner och på höga positioner inte alltid måste vara den yttersta och den verkliga. För bakom en styrelse kan det finnas en storägare, i ett parti en partisekreterare och i regeringskansliet en rådgivare som har både första och sista ordet.

– Men också denna ordning måste vara möjlig att begripa, och den makten måste vara möjlig att erövra för kvinnor.

• hertha