Apelrydsseminariet firar 10 år med tema utbildning och jämställdhet

Fredrika Bremer Förbundets årliga Apelrydsseminarium har i år tema utbildning och jämställdhet. Seminariet anordnas den 10–11 augusti på Apelrydsskolan i Båstad och firar i år 10-årsjubileum. Evenemanget består av seminarium, föreläsningar och panelsamtal om bland annat samtycke i skolan, pojkars bristande skolresultat samt hur utbildning lönar sig bättre för män.

Under seminariet kommer ett flertal ämnen som berör utbildning och jämställdhet diskuteras. Däribland hur utbildning kan verka som motgift mot populistiska, antifeministiska och antidemokratiska strömningar, skolans roll i kölvattnet av #metoo, hur vi kommer vi åt den ständiga nedvärderingen av kvinnors kompetens, och hur vi kan arbeta med jämställdhet och inkludering med barn med hjälp av normkritisk pedagogik.

Vid årets seminarium deltar bland andra kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP), Emma Leijnse författare och journalist med fokus på utbildningsfrågor, Kristina Henkel från OLIKA förlag, Elin Sundin ordförande för Fatta, Eva Bonde chefredaktör på Historiskan och Lena Johansson expert på jämställdhetsstatistik med en bakgrund i Statistiska centralbyrån och regeringskansliet.

Om Apelrydsseminariet:
Fredrika Bremer Förbundet anordnar årligen ett två dagar långt jämställdhetsseminarium på Apelrydsskolan i Båstad. Årets seminarium är det tionde seminariet. Tidigare år har Apelrydsseminariet bland annat haft tema mod, makt, handling, kärlek, framtid och hälsa.