Apelrydsskolan får tillbaka sin Global Managementutbildning

Skolinspektionen har nu godkänt Apelrydsskolan i Båstad som huvudman för det samhällsvetenskapliga gymnasieprogrammet som gått under namnet Global Management. Programmet startade år 1999 på Apelrydsskolan och drevs senare av Båstad Privata Gymnasium AB.

Stiftelsen Apelrydsskolan är en icke vinstdrivande stiftelse som firar 100 år 2014. Skolan är en av de få klassiska internatskolorna i Sverige med husmor och fritidsledare. Förutom det samhällsvetenskapliga programmet har skolan fem gymnasieutbildningar: Kockutbildningen Mat och dryck, Mode & Design med spetsutbildningen Etisk modedesign, Musikal med Apelrydsladan som scen samt Hälso- och träningscoachutbildning. Hösten 2013 tar skolan emot ca 200 elever från hela landet och dessutom ett antal utlandssvenska ungdomar.

Tillsammans med representanter för Båstad Kommun arbetar Apelrydsskolan också för att ytterligare utveckla konceptet internatskola - en modern och trygg utbildningsform, där Båstad erbjuder unika möjligheter både för studier och fritid.

Ytterligare information ges av Rektor Maria Kristensson 0431/70061 eller 070/3654180.

• apelrydsskolan
  • global management
  • båstad
  • internat
  • gymnasium

Stiftelsen Apelrydsskolan donerades av Martina Bergman Österberg till Fredrika Bremer Förbundet år 1914. Idag är skolan en treårig gymnasieskola med internat.