BRA-priserna 2013 till Kulturföreningen Fogelstad och stiftelsen Crossing Boarders

Kulturföreningen Fogelstad tilldelas priset för sitt målmedvetna arbete att föra det idémässiga och historiska arvet efter Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad vidare och förankra deras idéer och pedagogik i vår tid. Kvinnliga Medborgarskolan startades sedan kvinnorna fått rösträtt i Sverige för att höja kunskapsnivån. Den drevs 1925-1954 på godset Fogelstad utanför Katrineholm. Kulturföreningen Fogelstad uträttar sedan starten 1995 storverk för att få spridning och ge röst åt Fogelstadkvinnorna främst genom att ge ut ett medlemsblad Dialogen fortsätter fyra gånger om året. Varje sommar öppnar de utställningen "Rosenhane" och de har tagit initiativ till en medborgarutbildning för invandrarkvinnor i Fogelstads anda.

Stiftelsen Crossing Boarders jobbar för att främja ett mer jämställt deltagande i fritidsverksamheter. Baserat på framgångsrika erfarenheter har de tagit fram en 9-stegsmodell vid namn Jämställdhetseffekten som underlättar arbetet med jämställdhet och inkludering för att nå underrepresenterade grupper. Crossing Boarders är alltid lösningsfokuserade och innovativa. De hittar alltid nya vägar för att lyfta lösningar på dagens problem. Crossing Boarders grundades 2010 av Ida Östensson, feministen som har sin bakgrund i skateboardkulturen där hon startat lokala och nationella föreningar för tjejer.

Priserna delades ut på eventet Bra pension som arrangerades i samarbete med Pensionsmyndigheten tisdag den 28 januari på Rival i Stockholm.

• kulturföreningen fogelstad
  • crossing boarders