Fredrika Bremer Förbundet välkomnar ny jämställdhetsmyndighet

Jämställdhetsminister Åsa Regnér, S, meddelade under en presskonferens idag att en jämställdhetsmyndighet ska inrättas. Fredrika Bremer Förbundet, som länge efterfrågat initiativet, välkomnar beslutet och ser fram emot att följa regeringens arbete för ökad jämställdhet.

– Fredrika Bremer Förbundet har länge uppmärksammat behovet av ett mer samordnat och strukturerat arbete för ökad jämställdhet. Vi frågade Åsa Regnér i januari 2015 när vi kan förvänta oss en jämställdhetsmyndighet med övergripande och långsiktigt ansvar för att de jämställdhetspolitiska målen uppnås. Därför är vi mycket glada över dagens beslut, säger Louise Lindfors, ordförande för Fredrika Bremer Förbundet.

– Den nya jämställdhetsmyndigheten kommer utgöra en viktig funktion för styrandet av jämställdhetsarbete i landet. Vi hoppas på nationella program med tydliga mål samt att oberoende aktörer inom civilsamhället bjuds in och får delta i uppbyggnaden av den nya myndigheten, fortsätter Louise Lindfors.