Fredrika Bremer möter... Golnaz Hashemzadeh Bonde

Foto: Susanne Klofsten

Golnaz arbetar med Inkludera Invest, en ideell organisation som hon också var med och grundade. Inkludera Invest arbetar med att stärka sociala entreprenörer som verkar för att lindra människors utanförskap, så att fler människor kan ta del av entreprenörernas lösningar.

Hon skriver också krönikor i DN och i tidningen Chef. Sin uppväxt och tidiga karriär skildrar hon i den kritikerrosade romanen ”Hon är inte jag” som kom 2012. I den boken får vi följa Golnaz från att hon som treåring kommer med sin familj till Sverige, via uppväxten i Gustavsberg till posten som första kårordförande med utländsk bakgrund på anrika Handelshögskolan. Hon har också arbetat på McKinsey och andra konsultbolag. Vid 22 års ålder utsågs hon till en av världens mest lovande unga ledare av Goldman Sachs.

De frågor som ligger Golnaz varmast om hjärtat kan sammanfattas med namnet på företaget hon grundat: Inkludera Invest. Det säger allt – hennes erfarenheter av utanförskap, trots att hon var en extremt duktig flicka, har gjort att frågor om allas tillhörighet, allas lika värde lyser igenom allt hon gör och skriver. Hennes utbildning och karriär gör att hon fokuserar på värdeskapande – att se det rationella och effektiva i hur saker och ting ska göras. Föreningen av dessa två principer, det rationellt ekonomiska och det humanistiskt mänskliga är temat i Golnaz passionerade arbete för en bättre värld.

Ett genomgående tema för Golnaz är också familjen och dess roll, samspelet i hennes barndomsfamilj och hur det formade henne och hennes bror likväl som hur hennes egen kärnfamilj formar de individer som ingår där.

Diskutera med och hör Golnaz syn på:

• Kvinnors karriärer, varför ser de inte ut som mäns? Finns det något viktigt att lära sig av kvinnors erfarenheter?
  • Hur kan vi få ett inkluderande samhälle där kvinnor, invandrare och andra får del av inflytandet?
  • De duktiga flickorna, när ska de få den uppskattning de förtjänar?
  • Familjen – vilken roll spelar den för jämställdhet och för kvinnors villkor i samhället?

Välkommen att träffa Golnaz Hashemzadeh Bonde i samtal med Carin Holmquist, styrelseledamot i Fredrika Bremer Förbundet.

Torsdagen den 4 december kl. 18.00–19.00Medborgarplatsens Bibliotek, Medborgarplatsen 2 i Stockholm. Vi bjuder på fika.

Varmt välkomna!

Fredrika Bremer möter... är en programserie där Fredrika Bremer Förbundet och Medborgarplatsens bibliotek bjuder in en intressant förebild till samtal eller inspiration kring ett spännande tema.

• golnaz hashemzadeh
  • carin holmquist