Louise Lindfors uttalar sig om ojämställda pensioner

Louise Lindfors, ordförande för Fredrika Bremer Förbundet, uttalade sig igår (12/11) i Fria tidningen om den alarmerande situationen för kvinnliga pensionärer som är ett resultat av ojämställda pensioner.

"Louise Lindfors, som är ordförande i Fredrika Bremer Förbundet, säger att det är en alarmerande situation. 150 000 kvinnliga pensionärer lever i dag under fattigdomsgränsen. Alla har väldigt olika förutsättningar och vissa har jobbat ett helt yrkesliv med en väldigt låg lön.

– Många blir beroende av sina närstående, ekonomiskt eller på andra sätt. Det är en existentiellt jobbig situation att i slutet av livet inte ha så mycket valfrihet".

Läs hela artikeln här:

Läs mer om Fredrika Bremer Förbundets projekt Bra Pension här:

• pension
  • löneskillnader