Ny intressant bok om Martina Bergman Österberg av Birgitta Wistrand!

Varmt välkommen på release och seminarium om boken!

När? onsdagen den 10 februari kl 17.00-­19.00

Var? Gymnastik­ och Idrottshögskolan, Lidingövägen 1, vid Stadion

Boken om Martina Bergman Österberg kommer att säljas vid seminariet för specialpris, 100 kr. Vi bjuder på förfriskningar.

OSA senast den 4 februari till info@ekerlid

Framgångrika kvinnliga entreprenörer inom hälsa och gymnastik – då och nu. Alexander Husebye, VD för Centrum För Näringslivshistoria inleder. Därefter presenterar Birgitta Wistrand sin bok om Martina Bergman Österberg som efter examen från GCI 1881 ”erövrade” England med sin gymnastiklärarutbildning för kvinnor. Leif Yttergren och Hans Bolling på GIH som följt de kvinnor som examinerades tio år efter henne, belyser hennes framgångar ytterligare.

Hade Martinas entreprenörskap varit möjligt idag? Carin Holmquist, professor emerita i entreprenörskap vid Handelshögskolan och Anna Iwarsson, författare och tidigare generalsekreterare i Friskis & Svettis diskuterar utifrån företagandets villkor för kvinnor idag.

• hertha