Nytt nummer av världens äldsta feministiska tidskrift Hertha

I dag släpps det senaste numret av Hertha. Höstnumret 2018 har tema Utbildning. Bland texterna finns en artikel om föregångaren Ellen Fries, samt ett reportage om abortmotståndet bland nationalistiska politiker. Medverkar i numret gör bland andra Fatima Bremmer och Ingegerd Palmér.

Tidskriften Hertha, med anor från 1859, är världens äldsta feministiska tidning. Tidningen ges ut två gånger om året av Fredrika Bremer Förbundet.

Hertha levereras till förbundets medlemmar och går att köpa för 80 kronor per nummer inklusive porto. Kontakta kansli@fredrikabremer.se för att beställa ditt exemplar.

Läs mer om Hertha här.

Hertha finns även som blogg. I bloggen återpubliceras texter ur Herthas långa historia.

Läs Herthabloggen här.

Om Hertha:
Hertha är världens äldsta feministiska tidskrift och har anor tillbaka till 1859 då den gick under namnet ”Tidskrift för hemmet”. Namnet Hertha antogs år 1914 och härstammar från Fredrika Bremers roman med samma namn. Tidningen har sedan start publicerat artiklar inom aktuella sociala, kulturella, ekonomiska och etiska frågor samt artiklar med tydligt fokus på jämställdhet och feminism. Tidskriften har funnits i över 150 år och ges sedan 2015 ut två gånger om året.

• hertha