Rekordstort intresse för tredje Apelrydsseminariet i Båstad 5-6 augusti

Rekordstort intresse för tredje Apelrydsseminariet i Båstad den 5-6 augusti –

KOMPANJONSKAP OCH JÄMSTÄLLDHET

I år fyller den kvinnliga rösträtten 90 år. Detta har vi många kvinnor och män att tacka för. Rösträttskvinnorna hade i många fall sina män som medhjälpare/kompanjoner. Männen agerade på samma sätt som de kvinnor som ställde upp för sina män i deras företagande, oftast mer eller mindre osynliga. Idag fungerar kompanjonskap även utanför äktenskapet och vi vet att ensam är inte stark. Vid Fredrika Bremer Förbundets tredje Apelrydsseminarium utforskar vi många olika framgångsrika och jämställda kompanjonskap.

Camilla Wagner, Veckans Affärer och Dorotea Bromberg diskuterar samarbete i företag mellan far och dotter. Professor Christina Florin om sin bok Kvinnor får röst. Christina Johnsson, Raoul Wallenberginstitutet, om att samma rättigheter och skyldigheter är förutsättningen för kompanjonskap. Maud Edgren-Schori, UN Women, Helle Klein och Christina Johnsson om vad en stor sak kan göra för dig. Ebba Witt-Brattström avslöjar drömmen om kamratmannen.

Kompanjonskap i politiken med Linda Norberg, pressekreterare år Tobias Billström, och Christoffer Järkeborn, sakkunnig i justitiedepartementet. Om enbart kvinnor utbildar sig, vad händer då med kompanjonskapet? Föreläsning med Barbro Hedvall. Paneldebatt med Torbjörn Messing, Mälardalens Folkhögskola, Margaretha Fahlgren, Uppsala Universitet, Erik Helmerson, Dagens Nyheter, Åsa Mattsson, Passion for Business, Pontus Ringborg, Delegationen för Jämställdhet och Bengt Göransson, tidigare kulturminister. Ulrika Kärnborg, Aftonbladet, avslutar.

• ebba witt-brattström
  • camilla wagner