Sara Danius tilldelas Fredrika Bremer Förbundets Eva Moberg Pris

Fredrika Bremer Förbundet delar årligen ut ett pris i Eva Mobergs namn till en pristagare som utmärkt sig särskilt inom jämställdhet, mänskliga rättigheter, fredsarbete och miljöfrågor.

Eva Moberg Priset 2018 tilldelas professor Sara Danius.

Sara Danius har, liksom Eva Moberg, vågat gå sin egen väg utan att göra avkall på de höga krav och förväntningar som en bildad och driftig samtida människa ställer på sig själv och sin omgivning.

Sara Danius ledarskap och skrivande kombinerar integritet och fingertoppskänsla. Eva Moberg Priset 2018 tilldelas Sara Danius: en banbrytande tänkare och en viktig röst för nedmontering av patriarkala strukturer.

Prisutdelningen anordnas vid ett seminarium den 4 oktober kl. 18.00 på ABF-huset i Stockholm. Vid seminariet deltar även Katarina Wennstam och Fredrika Bremer Förbundets ordförande Ulrika Kärnborg.

Boka din biljett till seminariet här.

Om Eva Moberg Priset

Juryn, som består av experter inom kultur och jämställdhet, har i uppgift att tolka begreppet skribent brett. Priset kan tilldelas en författare, journalist, dramatiker, akademiker, serietecknare, konstnär, filmskapare eller musiker. Denna bredd ska spegla de fält inom vilka Eva Moberg var verksam och särskilt belysa kulturens roll som politisk röst.

Priset består av ett stipendium på 10 000 kronor och en publicering av text i tidskriften Herthas åttondemarsnummer, världens äldsta feministiska tidskrift, förbundets medlemstidning som Eva Moberg var chefredaktör för under åren 1960–1963.

• Stockholm