Ulrika Kärnborg ny ordförande för Fredrika Bremer Förbundet

Ulrika Kärnborg, författare, journalist och samhällsdebattör, valdes till ny ordförande under Fredrika Bremer Förbundets årsmöte den 5 maj. Hon efterträder Louise Lindfors som varit ordförande för förbundet sedan 2013.

– Jag känner mig otroligt hedrad över att ha fått detta förtroende. Som journalist och författare har jag hela tiden fokuserat på jämställdhet. Nu får jag möjlighet att göra en konkret insats, säger Ulrika Kärnborg.

Hon brinner för frågan om kvinnors maktpositioner i samhället.

– #Metoo-rörelsen – som från början handlade om sexuella hot och trakasserier – såg jag som en möjlighet till att börja tala om glastaket som stoppar svenska kvinnor i karriären. Det tåget har tyvärr gått nu, vilket inte minst efterdyningarna av den skandal som omgivit Svenska Akademien visar, säger Kärnborg som ändå vill ta tag i sakfrågan igen.

Ulrika Kärnborg är en av Sveriges ledande författare och samhällsdebattörer, med en bakgrund som journalist på Dagens Nyheter och Expressen. Hon har också varit verksam som programledare, kulturstrateg och vice ordförande i Sveriges Författarförbund.

Debutromanen ”Myrrha” (2008) blev en nationell bästsäljare och översattes till flera språk. Ulrika Kärnborg har även skrivit en prisad biografi om Fredrika Bremer.

– Min farmor, som föddes i början av förra seklet, var en Fredrika. När jag själv debuterade som författare var det med en biografi om Fredrika Bremer, en av de största internationella litteraturkändisarna genom tiderna. Nu ser jag fram emot att som ordförande för Sveriges äldsta jämställdhetsförbund fortsätta det arbete som denna viktiga organisation drivit sedan 1884.

Övriga ledamöter i Fredrika Bremer Förbundets styrelse är vice ordförande Per Henrik Magnusson, Ann-Sofie Malmgren, Torbjörn Messing, Christina Knight, Margareta Nord, Lars Jalmert, Agneta Söderlund och Karin Milles. Under förbundsårsmötet valdes Jelena Dojcinovic och Cecilia Elving in som nya suppleanter till styrelsen.