Vårens nummer av Hertha är här!

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2014 14:11 CET

Det krävs mod! Att förändra, att stå emot de krafter som vill tysta, att fortsätta kämpa och att tänka nytt kräver mod. I nya numret av Hertha skriver Parvin Ardalan om att att demonstrera fredligt och mötas av statens våld. Fredrik Wass frågar sig hur kvinnor som kallas rabiata manshatare när de jobbar för jämställdhet orkar ställa sig upp igen och igen. Gertrud Åström skriver om modiga reformer och Barbro Hedvall om modiga politiker. Vi laddar också inför valen 2014 med att fråga politikerna vad de vill göra åt löneskillnaderna och det ojämställda uttaget av föräldraledighet. Och vi kikar närmare på synen på jämställdhet inom högerextremistiska och populistiska partier i Europa. Självklart blir det kultur också. Poesi av Athena Farrokhzad, bloggtips från genusfolket, två sidor boktips och tjuvläsning av Anneli Jordahls kommande bok Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona. Och missa inte reportaget "Vårt vatten har gått" - om hur det jämställda föräldraskapet börjar redan på BB. Hertha har gjorts av Anna Dahlqvist, chefredaktör, Helena Lunding Hultqvist, AD, Louise Lindfors, Thea Nyberg, Torbjörn Messing och Wendela Zetterberg.