Gratis släpkärror går på export

Ikea i Kalmar inför gratis släpvagnar upp till 24 h med hjälp av danska Free Trailer för sina besökare. Efter fyra år av framgång i Danmark har moderbolaget i Sverige beslutat sig för att föja efter. Kalmar är ett pilotprojekt för IKEA.

Hur började det hela?

Det hela började av en slump för fem år sedan när den Allan hade en fest. En gäst kom för sent med ursäkten att han måste först lämna tillbaks en släpkärra som han hyrt, så var tanken med den fria släpvagnen född. Det har tagit fyra år att komma igång, nu när för första gången företaget expanderar finns det fyra anställda på huvudkontoret.

- Vi har nu 250 släpvagnar i systemet, men 2010 är målet 500 vagnar. Vi har ha valt släpvagnar av bra kvalitet vilket är avgörande för en släpvagnsom leases ut då de måste tåla mer. Studierna har visat att leasade föremål slits mer säger direktör Allan Sønderskov Darré.

Well släpvagnar

Hela framgång bygger på släpvagnar är väl underhållna och regelbunden översyn. I början var det Allan Sønderskov Darré och Axel Ambjørner som stod för tjänsten. Idag är den outsourcad och allt styrs via programmet Trail System.

- Avtal med Bilka är ett bra steg mot vårt mål att ha 500 trailers på de danska vägarna 2010.

• gratis, gratis släpkärra