Fria Ligan bjuder på skräck och undergång på bokmässan

Det bjuds på skräck, undergång och robotar när fantastikförlaget Fria Ligan kommer till bokmässan i Göteborg i helgen. Romanen För gudinnan av skräcknestorn Anders Fager och antologin Zonen vi ärvde av författarkollektivet Fruktan släpps på mässan. Hyllade scifi-konstnären Simon Stålenhag är också plats och berättar om sin kommande konstbok Passagen.

Med Samlade svenska kulter, som nu även släpps i ny utgåva, etablerade sig Anders Fager som Sveriges skräckmästare jämte John Ajvide Lindqvist. Nu är Fager tillbaka med För gudinnan, en gotisk kärlekshistoria och en vandring genom en värld där tid och rum börjat falla samman.

Anders Fager kommer inte ensam - han har ett helt följe lärjungar i släptåg. Vid sidan av Fagers två böcker släpper Fria Ligan förlag Zonen vi ärvde, en antologi av författarkollektivet Fruktan. I novellsamlingen Stockholms undergång demolerade de Sveriges huvudstad. I Zonen vi ärvde utforskar Fruktan den nya värld som vaknar i ruinerna. En av Fruktans medlemmar är Boel Bermann, författare till den uppmärksammade romanen Den nya människan.

Simon Stålenhag har slagit hela världen med häpnad med sina alternativhistoriska konstböcker om 80- och 90-talen, Ur varselklotet och Flodskörden. Senare i år kommer Såtlenhags tredje bok Passagen (engelsk titel: The Electric State) nyligen kickstartad med stor framgång. Stålenhag är på plats och signerar i Fria Ligans monter (A02:52) och deltar även i ett seminarium om fantastiklitteratur tillsammans med Anders Fager, Boel Bermann och Orvar Säfström.

Fredag 29 sept:

Kl 11. Signering Simon Stålenhag (monter A02:52)

Kl 15. Signering Anders Fager (monter A02:52)

Kl 17. Signering Fruktan (monter A02:52)

Lördag 30 sept

Kl 11. Signering Anders Fager (monter A02:52)

Kl 13. Signering Fruktan (monter A02:52)

Kl 15. Signering Simon Stålenhag (monter A02:52)

Kl 17. Panelsamtal med Simon Stålenhag och Orvar Säfström (Seriescenen, monter A02:40).

Söndag 1 okt

Kl 12.30. Seminarium om fantastik (lokal F4). Svensk fantastik är mer levande än någonsin. Vad kan genren tillföra bortom rymdskepp, drakar och vampyrer? Journalisten Orvar Säfström diskuterar med några av Sveriges främsta fantastikförfattare: Simon Stålenhag, Boel Bermann och Anders Fager.

Om Fria Ligan

Fria Ligan är ett förlag som ger ut fantastik i olika former. Vi publicerar skönlitteratur, konstböcker och spel som öppnar dörrar till främmande världar och lockar läsaren att utforska dem. Vi är övertygade om att fantastikens speglar – skrattets, fascinationens och skräckens – kan visa oss vår egen världs historia och samtid från nya vinklar, och hjälper oss att få syn på sådant som annars är dolt.

Välkommen att besöka oss på FRIALIGAN.SE