Fria Ligan förlags Bokutgivning 2019 - Dinosaurier, robotar & namnlösa fasor

Pressmeddelande   •   Jan 24, 2019 14:55 CET

Fria Ligan förlags kommande bokrelease är "Urtidsbilder" av hyllade konstnären Simon Stålenhag och vetenskapsjournalisten Anna Davour.

Aktuell utgivning är "Cthulhu vaknar" av H.P. Lovecraft, illustrerad av François Baranger, "Döden är bara början" av Gunilla Jonsson och Michael Petersén, "Avgrund" av Jeff Vandermeer som låg till grund för storfilmen "Annihilation" och det kritikerrosade dystopiska verket "Passagen" av Simon Stålenhag vars filmrättigheter sålts till Hollywood.

Mer information om förlagets bokutgivning hittas nedan.

[Vill du beställa recensionsexemplar eller läseexemplar? Mejla: pr@frialigan.se ]

FRIA LIGAN FÖRLAG - KOMMANDE BOKRELEASE:

Urtidsbilder av Simon Stålenhag och Anna Davour

Internationellt hyllade Simon Stålenhag har slagit världen med häpnad med sina konstböcker som visar en välbekant och samtidigt främmande värld. Nu vänder han blicken från science fiction till vetenskap och tar sig an ett av sina favoritämnen – urtidsdjur.

Urtidsbilder för läsaren tillbaka till den tid då dinosaurier vandrade över jorden. I boken vaknar allt från dinosaurier till ammoniter till liv i en serie illustrationer som skapades till Naturhistoriska muséets stora utställning om urtidsdjur. De kompletteras av nyskrivna texter som gör nedslag i vår planets urtidshistoria av Anna Davour, vetenskapsjournalist på tidskriften Forskning & Framsteg.

ISBN: 978-91-88805-03-4
Release: mars 2019

FRIA LIGAN FÖRLAG - AKTUELLA BÖCKER

Läs mer om Chtulhu vaknar

Cthulhu vaknar av H.P. Lovecraft, illustrerad av François Baranger

"...jag kan inte låta bli att omläsa den emblematiska ”The call of Cthulhu” från 1928 i denna praktfulla utgåva med François Barangers illustrationer." - Jonas Thente, Dagens Nyheter

"Den nya utgåvan av Cthulhu vaknar från Fria Ligan är ett riktigt samlarexemplar av en tidlös klassiker. Fans av kosmisk skräck bör göra plats för denna i sin bokhylla." - Varvat

Ett mörker sänker sig obevekligt över världen. En äldre man avlider under mystiska omständigheter. När hans släkting börjar gå igenom kvarlämnade anteckningar kommer han en skrämmande sanning på spåren. Visionerna om en ofattbar varelse försänkt i dvala driver människor till vansinne. Stjärnorna står rätt. Slutet är nära. En berättelse som utforskar vad som sker när det mänskliga sinnet konfronteras av kunskaper bortom verklighetens ramar.

ISBN: 978-91-87222-99-3
Releasedatum: 2018-09

Läs mer om Döden är bara början

Döden är bara början av Gunilla Jonsson och Michael Petersén

"En frisk fläkt i skräckvärlden" - C.R.M Nilsson

Berlin är en stad där verkligheten börjar rämna. Skulptören Amanda gjuter svarta betongsuggor som vaknar till liv i ateljén. Svetlana söker allt mer desperat efter sin försvunna syster. Clive drömmer att han vadar genom taggtråd i helvetet. Dörrar öppnas mot en verklighet mänskligheten har valt att glömma. Döden är bara början är en suggestiv skräckroman inspirerad av rollspelet KULT, skriven av Gunilla Jonsson och Michael Petersén, författarna till spelet.

Releasedatum: 2018-04

Läs mer om Avgrund

Avgrund av Jeff VanderMeer

"Det var länge sedan jag blev så uppslukad och tagen av en berättelse som jag blev av Avgrund. Definitivt en av årets bästa." ~ C.R.M Nilsson,

Område X har varit avskuret från resten av kontinenten i årtionden. En expedition ger sig in i det okända med uppdraget att kartlägga landskapet, observera sin omgivning och studera varandras reaktioner. Men det är hemligheterna som de fört med sig över gränsen som till slut ska förändra allt. Den prisbelönade romanen Avgrund av Jeff VanderMeer har filmatiserats under den engelska titeln Annihilation.

Releasedatum: 2018-02

Läs mer om Passagen

Passagen av Simon Stålenhag

"Hans konst förtjänar all världens uppskattning" - Expressen

Internationellt hyllade Simon Stålenhags bok Passagen utspelar sig i Amerika 1997. En tonåring och hennes robot rör sig genom landet i sin färd mot kusten, omgiven av vrak efter enorma krigsdrönare tillsammans med skräp från ett högteknologiskt konsumtionssamhälle i förfall.

Simon Stålenhags tidigare böcker Ur varselklotet och Flodskörden, utgivna av Fria Ligan förlag, har rosats av kritiker både i Sverige och utomlands och har gjort Stålenhag till en av världens mest eftertraktade visuella historieberättare. Rättigheterna för Passagen har sålts till Hollywood och Ur Varselklotet blir en amerikansk TV-serie av Amazon Prime i en nära framtid.

Releasedatum: 2017-12

Titta på trailern

FLER BÖCKER UTGIVNA AV FRIA LIGAN FÖRLAG:
Flodskörden av Simon Stålenhag (konstbok)
Ur Varselklotet av Simon Stålenhag (konstbok)
För Gudinnan av Anders Fager (roman)
Zonen vi ärvde av författarkollektivet Fruktan (novellantologi)
Kaknäs sista band av Anders Fager (novellantologi)
Samlade svenska kulter av Anders Fager (novellantologi)
Nils Gulliksson – illustrationer och skisser av Orvar Säfström (konstbok)

Läs mer om Fria Ligan förlag

Fria Ligan förlag ger ut skönlitteratur, konstböcker samt rollspel i Sverige och internationellt. Förlaget vill öppna dörrar till främmande världar och locka läsare att utforska dem. Varmt välkommen att besöka FRIALIGAN.SE

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.