Fria Ligan och Järnringen blir ett

Fria Ligan och Nya Järnringen, två av Sveriges ledande rollspelsförlag, blir ett. Efter flera år av diskussioner och ömsesidig uppvaktning har företagen nu inlett en sammanslagning. Det nya bolaget, som kommer att heta Fria Ligan, planerar flera storsatsningar både i Sverige och internationellt.

"Vi är otroligt glada att sammanslagningen äntligen är på gång", säger Fria Ligans Tomas Härenstam. "Vi har alltid trivts bra ihop, respekterat varandras arbete och inställning till det vi håller på med. Tillsammans blir vi starkare, bättre och mer effektiva. Dessutom kommer vi att ha ännu roligare på jobbet."

I praktiken arbetar de två teamen redan tillsammans, med tidigare Järnringenmedlemmar involverade i vad som tidigare var Fria Ligans projekt, och vice versa. Med sig in i det gemensamma bolaget tar Järnringen det hyllade fantasyrollspelet Symbaroum, som nu blir en del av Fria Ligans utgivning tillsammans med prisbelönade titlar som Mutant: År Noll, Coriolis och Ur varselklotet, samt de kommande Svärdets sång och brädspelet Crusader Kings.

De båda förlagen har en lång gemensam historia. Fria Ligan uppstod från början som en grupp frilansare för Järnringen för tio år sedan, i det uttalade syftet att fortsätta publicera material till spelen Mutant och Coriolis, som det dåvarande Järnringen Förlag efterlämnade när det avvecklades. Att dessa två spel fortfarande finns bland de licenser som Fria Ligan arbetar med ses som positivt av arvtagarna i det omstartade bolaget Nya Järnringen.

"Det finns väldigt mycket glädjande med denna sammanslagning, konstaterar Järnringen Mattias Johnsson Haake. Men självklart kittlar tanken på att återigen få jobba med Mutant och Coriolis lite extra. Coriolis skapades ju av oss, och är på sätt och vis det barn i aldrig fick se växa upp. Även Mutant har en särskild plats i våra hjärtan; mutant-Skandinavien var halva vår värld i väldigt många år."

Det gemensamma bolaget kommer att heta Fria Ligan, eller Free League Publishing på den internationella scenen. Bolagens bakgrund till trots beslutades detta i full samstämmighet. Fria Ligan har en längre historia på den internationella scenen och har hunnit bygga ett större nätverk bland såväl spelare som affärskontakter. Dessutom är namnet hämtat från en företeelse i rollspelet Coriolis, som initialt utvecklades av Järnringen medlemmar.

Spelare och läsare kommer till en början inte att märka mycket av att de två förlagen nu blir ett, utöver att Symbaroum-produkter nu kommer att finnas i Fria Ligans webshop. Produkter och varumärken kommer att fortsätta utvecklas på samma sätt som tidigare, bara det att planeringen nu sker gemensamt. Ambitionen är att även framgent arbeta med såväl egna varumärken som licenser, samt att lansera huvudparten av produkterna på både svenska och engelska.

Vilka övriga projekt Fria Ligan tänker ta sig an i framtiden kommer att klarna under första halvåret 2019, när sammanslagningen är fullt genomförd.

INTERVJUER
För intervjuförfrågningar, mejla: pr@frialigan.se