Recensionsexemplar: Ur Varselklotet - Våra vänner maskinerna

Ur Varselklotet: Våra vänner maskinerna & andra mysterier är den första officiella kampanjboken till det internationellt prisbelönade rollspelet Ur VarselklotetUr Varselklotet rollspelet bygger på konstnären och författaren Simon Stålenhags vidunderliga världar. Spelet vann fem ENnies - rollspelens "Oscars" - på den stora spelmässan Gencon i USA 2017, bland annat för Bästa spel.

Boken innehåller tre helt nya mysterier, ett nytt mysterielandskap baserat på kända 80-talslåtar, maskinritningar, en ny karta över Slingan och guiden Hacka din hemstad illustrerat av den hyllade konstnären Simon Stålenhag och utgivet av Fria Ligan förlag.

Vill du beställa recensionsexemplar eller intervjua förlagets författare?

Ur Varselklotet: Våra vänner maskinerna & andra mysterier

Leksaker som plötsligt blir intelligenta. En mystisk mumie nere vid stranden. Märkliga händelser i den lokala videobutiken. Ett blandband fullt av mysterier. Fyra fantastiska maskiner. En guide till att skapa din egen spelmiljö. Allt detta och mer hittas i den första kampanjboken till det flerfaldigt prisbelönade Ur varselklotet rollspelet.

Kampanjboken innehåller:

- Mysterium: Våra vänner maskinerna
Ett mysterium där en lansering av en ny typ av actionleksaker tar en märklig vändning.

- Mysterium: I skräckfilmens skugga
80-talet var moralpanikens årtionde. Allt nytt var farligt och skadligt. I det här mysteriet får rollpersonerna undersöka vad det är som egentligen händer i den lokala videobutiken.

- Mysterium: Sätramumien
Det tisslas och tasslas i skolkorridorerna. Mumien är tillbaka. Den syns om kvällarna nere vid sjön. Det är som den letar efter något. Eller hungrar. Det blir rollpersonernas uppgift att lösa mysteriet.

- Ett blandband fullt av mysterier
Åtta korta mysterier inspirerade av klassiska poplåtar från 80-talet.

- Maskinritningar
Ritningar, bakgrundsinformation och äventyrskrokar för fyra ikoniska maskiner från Slingans värld.

- Guide: Hacka din hemstad
En guide till att skapa er egen spelmiljö till rollspelet. Komplett med ett exempel i engelska Norfolk Broads.

Recensioner i urval av Tales from the Loop RPG:

“RPG Tales from the Loop lets you channel Stranger Things and ET.” ~The Verge

“Tales From The Loop could very well be the RPG phenomenon of 2017.” ~Geek & Sundry

"Tales From The Loop, a role-playing game, is what happens when Netflix’s Stranger Things and the Welcome to Night Vale podcast go bump in the night" ~io9.gizmodo.com

"I love it for existing so capably and confidently outside of the RPG norms of sci-fi, fantasy and “the occult” ~Shut Up and Sit Down

FRIA LIGANS ROLLSPEL:

• Svärdets sång (kommande, 2018)
  • Ur Varselklotet – Rollspel i ett 80-tal som aldrig existerat
  • Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna
  • Symbaroum
  • Mutant: år noll – Rollspel efter den stora katastrofen
  • [Om du är intresserad av recensionskopior av Fria Ligan förlags böcker, spel och expansioner och vill intervjua våra illustratörer och författare – mejla pr@frialigan.se

• kampanjbok
    • rpg
    • passagen
    • the electric state
    • science fiction
    • 80-tal
    • maskinritningar
    • blandband
    • skräckfilm
    • mumie
    • tales from the loop
    • konstbok
    • bokförlag
    • förlag

Fria Ligan förlag grundades 2011 och ger ut skönlitteratur, konstböcker samt rollspel i Sverige och internationellt. Förlaget vill öppna dörrar till främmande världar och locka läsare att utforska dem. Vi har gett ut de kritikerrosade konstböckerna Passagen, Flodskörden och Ur Varselklotet av den internationellt hyllade illustratören och författaren Simon Stålenhag. I förlagets utgivning finns romanen För Gudinnan och novellantologierna Samlade svenska kulter och Kaknäs sista band av författaren Anders Fager, novellantologin Zonen vi ärvde av författarkollektivet Fruktan och konstboken Nils Gulliksson: illustrationer och skisser av Orvar Säfström.

Förlaget har även publicerat flera prisbelönta rollspel. Det senast utgivna rollspelet Ur varselklotet, som bygger på Simon Stålenhags konstböcker om ett alternativt 1980-tal, vann fem Gold ENnies för bland annat Bästa Spel på spelmässan Gencon 2017. Science fiction-äventyret Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna vann ENnies domarnas Spotlight Award 2017 och det postapokalyptiska rollspelet Mutant: år noll vann Silver ENnie för Bästa Rollspelsregler 2015.

Vårt kommande rollspel är fantasy äventyret Forbidden Lands med illustrationer av de hyllade konstnärerna Nils Gulliksson och Simon Stålenhag och äventyr skrivna av författaren Erik Granström. Forbidden Lands var världens tredje mest framgångsrika rollspels-kickstarter i världen 2017 och blev nyligen utnämnd till ett av de mest efterlängtade rollspelen under 2018 av EN World.

Varmt välkommen att besöka oss på FRIALIGAN.SE