Skräckmästaren Anders Fager är tillbaka

Med Samlade svenska kulter etablerade sig Anders Fager som Sveriges skräckmästare jämte John Ajvide Lindqvist. Nu är Fager tillbaka med För gudinnan, en gotisk kärlekshistoria och en vandring genom en värld där tid och rum börjat falla samman.

Ett London där solen har gått ned. En värld i evig skymning och dimma. I en exklusiv takvåning högt ovanför Canary Wharf väntar Tiphany Reeder. Adam, den kanske största filmstjärnan någonsin, ska komma på middag. Väntar gör också Tiphanys väninna Tipper. De tre ska prata gamla minnen och försöka hitta tillbaka till känslor de haft för varandra. I över ett århundrade. Det kommer att bli en lång natt.

Det är upptakten till skräckromanen För gudinnan, baserad på det klassiska skräckrollspelet KULTs mytologi, som ges ut av Fria Ligan förlag lagom till Bokmässan i Göteborg sista helgen i september.

RECENSIONSEXEMPLAR & INTERVJUER
Vill du beställa recensionsexemplar eller intervjua förlagets författare?

Samtidigt släpps en nyutgåva av Samlade svenska kulter, Anders Fagers numera klassiska samling skräckberättelser. I Fagers Sverige lurar namnlösa fasor i skuggorna och häxor, magi och monster finns precis bakom knuten. Samlade svenska kulter gavs ut första gången år 2011 och tillhör, jämte John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in, de centrala verken i den samtida svenska skräckgenren.

Sagt om Samlade svenska kulter

»Sällan har jag stött på en debutant med så mycket att säga, så mycket att diskutera och leka med. Hos Fager hittar man den där kombinationen mellan svartvit dokumentärrealism och hejdlöst effektsökeri som blir en så lyckad dekokt när den skakas ordentligt.« Jonas Thente, DN

»Sjukt, onaturligt, perverst, men samtidigt väldigt mänskligt.« Bibliophilia

Anders Fager kommer inte ensam. Vid sidan av Fagers två böcker släpper Fria Ligan förlag den postapokalyptiska novellantologin Zonen vi ärvde av författarkollektivet Fruktan som bildades på en författarkurs i Fagers regi.

Fruktan demolerade Sveriges huvudstad i novellsamlingen Stockholms undergång. Inspirerade av det prisbelönta postapokalyptiska rollspelet Mutant: År Noll har de nu skapat Zonen vi ärvde, där de utforskar ruinerna av den svenska huvudstaden. En av Fruktans medlemmar är Boel Bermann, författare till den uppmärksammade romanen Den nya människan.

Om Anders Fager

Anders Fager, född 1964, är författare, spelkonstruktör och officer. År 2009 utkom hans första bok, novellsamlingen Svenska kulter, följd av Samlade svenska kulter 2011. Sedan dess har han publicerat såväl noveller som romaner, spel, barnböcker, serieromaner och ljudböcker. De flesta av berättelserna utspelar sig i det som kallas »kulternas universum«, en mytisk värld av riter, magi och väsen och med egna regler för tid, rum och moral. Med element från såväl erotik och surrealism som från rollspelsvärlden befolkar Anders Fager idag ett alldeles eget landskap i den svenska skräckgenren.

Om författarkollektivet Fruktan

Bakom novellantologin Zonen vi ärvde står författarkollektivet Fruktan Tillsammans driver de bloggen och podcasten Fruktan.se, vars ljudnoveller har över hundratusen lyssningar. Medverkande i samlingen är författarna Boel Bermann (Den nya människan), Markus Sköld (Kalldrag), Eira A Ekre, Malin Gunnesson, Martin Gunnesson, Erik Odeldahl, Patrick Ogenstad, och Fredrik Stennek. Gästskribenter: Joel Arvidsson, Olle Söderström och Niclas Karlsson.
Läs mer: www.fruktan.se