Energieffektivia lösningar från Frico

Det har väl inte undgått någon att kravet på energieffektivitet ökar allt mer, något som ligger helt i linje med Fricos satsning på energisnåla produkter. Det finns många utvecklingsmöjligheter och Mats Careborg, teknisk chef på Frico, ser ljust på framtiden.

"Frico tittar på uppvärmning och energieffektivitet i allmänhet och eftersträvar en bredd både i sortiment och flexibla lösningar. Det gäller att kombinera för bästa resultat. En kombination skulle till exempel vara att installera vattenburen värme endast för basbehov och i övrigt installera elvärme", menar Mats.

Något annat som Mats tror kommer att sprida sig allt mer i framtiden är värmestrålare. Vill man värma delar av en stor fastighet, exempelvis vid en arbetsplats är värmestrålare det enda alternativet. Dessutom behöver man inte göra avkall på komforten för de anställda

Värmestrålare installeras oftast i taket, detta göra installationen både diskret och osynlig. Kunskapen om dessa produkter är idag ganska liten. Många tror att installation av värmestrålare i taket är onödigt eftersom värme stiger uppåt. Vad de har missat är att det inte är värme som stiger uppåt, utan varm luft. En värmestrålare värmer upp det utrymme som finns mellan två ytor. Precis som solen gör.

Om Frico
Frico är den ledande leverantören av luftridåer, värmestrålare och värmefläktar i Europa. Frico AB har utvecklat och tillverkat produkter för uppvärmning sedan 1932. Frico Group består av Frico AB samt nio dotterbolag och representationskontor runt om i Europa. Dessa finns i Norge, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Holland, Österrike, Ryssland, Spanien och Kina. Frico har även distributörer i sammanlagt 50 länder runt om i världen. Frico ingår idag i Systemairkoncernen med huvudkontor i Skinnskatteberg och ca 1900 anställda runtom i världen.

För mer information, vg kontakta

Wibeke Mörch
Phone: +46 31336 86 28
Mobile: +46708880226