Frico introducerar PA-serien, en ny serie intelligenta luftridåer

Frico är den ledande tillverkaren av luftridåer inom Europa. Nu introduceras PA-serien, som ger fler möjligheter än tidigare i en och samma produkt. Den inbyggda regleringen gör att luftridån anpassar sig till förhållandena i entrén och optimerar såväl energiförbrukning som komfort. Frico visar den kompletta PA-serien på Nordbygg i Stockholm 20 – 23 mars, monter A21:50.

Energieffektivitet och ökad komfort

PA-serien är baserad på Fricos Thermozone-teknologi som skapar en effektiv luftspärr. Det unika utblåsgallret styr luftflödet i tre dimensioner och ger därmed en prestanda högre än andra luftridåer på marknaden. Ytterligare energibesparingar kan uppnås genom ventilpaketet, som säkerställer stabila flöden och ger exakt reglering.

Intelligent, inbyggd reglering

Den inbyggda regleringen gör att luftridån PA alltid fungerar optimalt vad gäller komfort och energiförbrukning. Den anpassar sig automatiskt till entréns eller portens förhållande, beroende på hur ofta dörren öppnas eller stängs eller om den kontinuerligt lämnas öppen. Luftridån ger ett maximalt skydd genom att t ex mäta såväl ute- som innetemperatur liksom även returvattentemperatur.

PA ger många möjligheter

Inom den nya luftridåserien finns en flexibilitet som gör det enklare att hitta rätt produkt för de flesta entréer och portar upp till 4,2 meter. Luftridåerna kan monteras vertikalt eller horisontellt, och det går att koppla ihop ridåerna för att täcka breda portöppningar.

Det ingår fyra olika modeller i serien; PA2200C, PA2500, PA3500 samt PA4200 och beroende på variant erbjuds luftridåerna i längder mellan 1 – 2,5 meter. Inom serien finns det elvärmda luftridåer, luftridåer för vattenburen värme samt luftridåer utan värme, vilket gör att Frico kan erbjuda en lösning oavsett klimatzon.

Enkel installation och underhåll

PA levereras förprogrammerad så att det går snabbt att köra igång luftridån och den är försedd med snabbkopplingar vilket minskar installationstiden. För att underlätta normalt underhåll är PA försedd med en servicelucka som öppnas på gångjärn. Det gör att man slipper lyfta ned fronten från hög höjd, vilket tidigare var ett tungt arbete som ofta krävde två man.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• värmeproblem
  • uppvärmning
  • luftridåer
  • energieffektiv
  • design
  • frico

Om Frico

Frico är den ledande tillverkaren av luftridåer, värmestrålare och värmefläktar inom Europa. Sedan 1932 har Frico utvecklat och tillverkat energieffektiva produkter för ett komfortabelt inneklimat. Idag finns Frico representerat i 70 länder via dotterbolag, systerbolag eller distributörer. Huvudkotor ligger i Partille utanför Göteborg, och bolaget ingår i Systemair med huvudkontor i Skinnskatteberg, ca 3 100 anställda och en omsättning på 3,47 miljarder.

Helena Hedberg

Presskontakt Ansvarig marknadskommunikation 031-3368629