Friends släpper film som uppmanar till #skärpning på nätet

Friends släpper film som uppmanar till #skärpning på nätet

Varannan ung har sett vuxna bete sig illa mot andra vuxna på nätet. För att uppmärksamma att vuxna måste vara goda förebilder för unga även på nätet släpper Friends en kortfilm på temat. Filmen är ett samarbete med stiftelsen Make Equal och en del av projektet #skärpning som arbetar för ett inkluderande nätklimat.

filmen får vi följa en mamma och hennes son som ska handla glass i en matvarubutik, något som får en oväntad vändning då mamman börjar kränka kvinnan framför i kön. Personer runt om i butiken börjar sedan ”gilla” och bekräfta mammans taskiga kommentar.

- De flesta skulle aldrig bete sig likadant i en affär eller på bussen som de gör i sociala medier. På nätet är det lätt att slänga ur sig en kommentar eller gilla någons inlägg utan att tänka efter vad det får för konsekvenser. Med den här filmen vill vi uppmana vuxna att tänka till kring sitt eget beteende på nätet, säger Johanna Wilkens, Tf kommunikationschef Friends.

Bakgrunden till filmidén kommer från Friends nätrapport 2017 som släpptes i slutet av april. Rapporten visar att varannan ung har sett vuxna bete sig illa mot andra vuxna online, bland äldre barn i 16-årsåldern har hela 80 procent sett vuxna bete sig illa.

- Vi vet att föräldrar är de som har allra störst inverkan på hur barn och unga agerar på nätet. Därför är det såklart viktigt att vuxna är goda förebilder även där, säger Johanna Wilkens.

Projektet #skärpning är ett treårigt arvsfondsprojekt som drivs av Make Equal med syftet att arbeta lösningsorienterat mot näthat. Filmen är en del av lanseringen av projektet där Make Equal samarbetar med olika organisationer som arbetar mot nätkränkningar.

- Barn vet att internet är på riktigt. Men det är tydligt att vuxna inte har fattat det än. Vi vet hur man förändrar beteenden hos vuxna och Friends vet hur barns verklighet ser ut. Därför känns detta samarbete klockrent, säger Kristina Wicksell från Make Equal.

Filmen har producerats pro bono av content marketing-byrån Glory Days.

Se filmen på Friends Facebooksida

Arbetsgrupp: