Svenska herrlandslaget i manifestation mot mobbning vid inmarschen på Friends Arena

Lördagens landskampi fotboll var inte bara en uppladdning inför VM – den var även en manifestation mot mobbning och en uppmaning till svenska folket att sluta vara passiva åskådare. Istället för att eskorteras ut på plan av juniorer, eskorterade de svenska spelarna själva varsin skulptur. Skulpturerna representerade de 60 000 barn som varje år utsätts för mobbning – fler än ett fullsatt Friends Arena.

För att synliggöra de barn som utsätts för mobbning har Swedbank i samarbete med Stiftelsen Friends uppfört en permanent konstutställning på Friends Arena. Tjugofem bronsskulpturer föreställande barn i naturlig storlek står spridda över hela arenan intill platser där mobbning är vanligt förekommande, som omklädningsrum och toaletter.

Spelarna i manifestation mot mobbning vid inmarschen

I samband med matchen mellan Sverige och Chile valde de svenska landslagsspelarna att sprida utställningens budskap och ta ställning mot mobbning. Istället för att eskorteras ut på plan av juniorer eskorterade de svenska spelarna själva varsin miniatyr av skulpturerna. Varje skulptur representerade tusentals barn som förtjänar att bli sedda och hörda.

-Trots att nära sju av tio vuxna upplevt mobbning som barn är många vuxna idag passiva åskådare till mobbning. Med den här manifestationen vill vi synliggöra de barn som blir mobbade och uppmana alla vuxna att agera när någon blir utsatt, säger Per Leander, generalsekreterare för Stiftelsen Friends.

En match som kan förändra livet

Mobbning är en global fråga som ständigt behöver uppmärksammas. Svenska herrlandslagets manifestation är därför en uppmaning till vuxna i både Sverige och utomlands att agera.

-Vi på Swedbank är huvudsponsor till stiftelsen Friends sedan många år, och nationell partner till Svenska Fotbollförbundet, sedan många år. Vi är oerhört tacksamma över att landslagsspelarna vill hjälpa oss att sprida det viktiga budskapet om att inte vara passiva åskådare till mobbning. Fotboll har en unik förmåga att skapa engagemang, och den här matchen kan förändra livet för tusentals barn i Sverige och ännu fler i resten av världen, säger Johan Eriksson, externkommunikationschef på Swedbank.

Mer information och pressbilder:

Johan Eriksson, externkommunikationschef, Swedbank, johan.b.eriksson@swedbank.se, +4670-285 02 97

Per Leander, Generalsekreterare, Stiftelsen Friends, +4670-226 63 55 per.leander@friends.se

Ladda ner pressbilder här: https://spaces.hightail.com/space/tSsgrisDYi
Läs mer på:
arenansbarn.se

Permanent konstutställning mot mobbning på Friends Arena
  • Swedbank är Stiftelsen Friends huvudsponsor sedan 2005. Ett nytt steg i samarbetet togs i samband med uppförandet av en permanent konstutställning mot mobbning på Friends Arena i Stockholm i februari i år.
  • Konstverket består av 25 bronsskulpturer föreställande barn. Skulpturerna är spridda över arenan och gör Sveriges nationalarena till en av få idrotts- och nöjesarenor i världen med en permanent konstutställning.
  • Konstnären bakom verket är Maria Ängquist Klyvare.

Fakta om mobbning i Sverige:

• Varje år utsätts 60 000 barn i Sverige för mobbning, fler än på ett fullsatt Friends Arena
  • Nära sju av tio vuxna (65 procent) har upplevt en mobbningssituation under sin barndom. Fyra av tio har själva varit utsatta, en av tio har mobbat och tre av tio har varit passiva åskådare.
  • Nära hälften (45 procent) önskar att de gjort mer för att förhindra en situation där någon annan blivit mobbad.
  • Den i särklass vanligaste platsen där mobbningen sker är i skolan; hela 94 procent av de som har erfarenhet av mobbning uppger att det skedde där
  • Drygt fyra av tio upplever att mobbningen ökat de senaste tio åren.

Undersökningen genomfördes av Sifo på uppdrag av Swedbank i januari 2018, över 3 000 personer i åldern 18-79 år svarade på undersökningen. Siffrorna är publicerade och offentliggjordes i samband med invigningen av konstutställningen på Friends Arena den 20 februari.