Swedbank Arena byter namn till Friends Arena

Sveriges nya nationalarena, Swedbank Arena, kommer från och med idag att byta namn till Friends Arena. Bakgrunden är att Swedbank, som sedan 2007 är namnsponsor till arenan, ger bort namnrätten till organisationen Friends.

– Vi är glada att Swedbank tar det här initiativet. För första gången i Europa får en arena ett namn som symboliserar ett socialt engagemang, säger Thomas Perslund VD på Sweden Arena Management.

Swedbank är sedan många år engagerad i Friends arbete mot mobbning i skolor, inom idrott och annan ungdomsverksamhet. Visionen som Friends har, är att skapa ett samhälle där alla barn och ungdomar ska få växa upp i trygghet och jämlikhet.

– Det här är en fantastisk möjlighet för oss att nå ut ännu bredare med vårt arbete och vår vision; ett samhälle där barn och unga växer upp i trygghet och jämlikhet. Vi får helt nya kanaler att nå ännu fler människor och vi hoppas kunna mångdubbla våra insatser mot mobbning genom det nya samarbetet, säger Friends grundare och ordförande, Sara Damber.

Sweden Arena Management, som förvaltar arenan, ska nu tillsammans med Friends och sina övriga samarbetspartners utveckla möjligheterna för Friends att på ett bra sätt dra nytta av namnrättigheten och sätta ljus på Friends viktiga arbete bland barn och unga.

– Vi är en mötesplats där alla ska känna gemenskap och att koppla Friends arbete till allt som sker på arenan blir ett fantastiskt mervärde för alla; både arrangörer, partners och besökare, avslutar Thomas Perslund.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:

Malin Sparf Rydberg, kommunikationschef Friends Arena

E-post: malin.sparfrydberg@swedenarena.se

Om Friends Arena

Friends Arena står klar hösten 2012 och kommer då vara en arena av högsta internationella standard. Med plats för 50 000 åskådare under sportevenemang och 65 000 gäster vid konserter möjliggörs evenemang som tidigare inte varit möjliga i Sverige. Upplevelsen förstärks dessutom av att kvaliteten på arenan är av högsta klass. Det gäller allt från mat till tekniska lösningar. Friends Arena är Sveriges nya nationalarena för det svenska fotbollslandslaget och hemmaarena för AIK Fotboll. Även SM-finalerna i bandy kommer att spelas på arenan från och med 2013. Swedbank Arena ägs av Svenska Fotbollförbundet, Solna Stad, Jernhusen, Peab och Fabege. www.friendsarena.se

Om Friends

Friends är en icke-vinstdrivande organisation vars uppdrag är att stoppa mobbning. Organisationen utbildar och stödjer skolor och idrottsföreningar i hela landet. Friends vision är ett samhälle där barn och ungdomar växer upp i trygghet och jämlikhet.
www.friends.se

• sweden arena management