Första projektstödet till film fördelat

Göteborg Stads ökade satsning på film går vidare. Vid torsdagens möte i Göteborgs kulturnämnd fördelades totalt 1,7 miljoner kronor till sammanlagt 15 film- och rörlig bild-projekt. Bland de beviljade projekten märks inte minst att dokumentärfilmen står stark i Göteborg – här återfinns åtta nya filmer av etablerade namn som Renzo Aneröd, Bo Harringer och Kasper Collin, men också en debut om kvinnliga toppmilitärer i Afghanistan av Samira Moosapoor, samt den andra filmen om fotbollslaget Angered United.

Bland spelfilmsprojekten finns långfilmsdebuten Jätten av Johannes Nyholm, som just nu spelas in i Göteborg samt en helt ny film av Björn Runge. Långfilmsdebut gör också filmkollektivet Ögat med Det moderna projektet.  En planerad, animerad tv-serie för barn i regi av Frida Eriksson erhöll också stöd.

Följande bolag och projekt beviljades stöd:

Dokumentärfilm

• Aneröd Kultur – Mirakelkvinnan 150 000 kr
  • Common Ground Pictures Gothenburg AB – Ramstein 50 000 kr
  • Diaspora Motion Pictures – En kvinnas röst 100 000 kr
  • Filmateljén – Även de döda har ett namn 150 000 kr
  • Kasper Collin Produktion AB – American Jazz Musician 125 000 kr
  • Svenska Filmstudion – Demoner 100 000 kr
  • TR3Reportage – Angered United 2 100 000 kr
  • Tussilago AB – Gripsholm 50 000 kr

Spelfilm

• Garagefilm International AB – Jätten 100 000 kr
  • Whitepage Runge AB – Teotwawki 150 000 kr
  • Ögat Film AB – Det Moderna Projektet 200 000 kr
  • Valdes/Eriksdotter – Vodkaleden 50 000 kr
  • Cinenic film – Fågel Fenix och Stefan 150 000 kr
Konstfilm och hybridprojekt
  • Recordari – Den malmska valen (En videowalk & App) 50 000 kr
  • Stina Östberg – Object trouvé 50 000 kr

Utöver detta beviljades också Gothenburg Film Studios ett stöd om 125 000 kr för sitt arrangemang GoKinema - en mötesplats kring filmhantverket som i januari genomförs för sjätte året i rad.

Det nya projektstödet för film kan i fortsättningen sökas två gånger om året från Kulturförvaltningen. Göteborg Stads ökade filmsatsning består vidare av ett nästan fördubblat anslag till Film i Väst, samt det nya utvecklingsstödet till Innovativa aktörer som fördelas av Lindholmen Science Park, där det första stödet om 1,1 miljoner kronor beslutades av Kulturnämnden i slutet av augusti.

Kontakt: Ulf Sigvardson, utredare för film, besvarar frågor via e-post ulf.sigvardson@kultur.goteborg.se