Fransk konstnärsduo och brittisk 3D-skulptör till ARTSCAPE 2016

Den franska superduon Koralie och SupaKitch, brittiske gatukonstnären Cityzen Kane samt svenska konstnärerna Bless och Code26 är klara för ARTSCAPE 2016.

Ytterligare fem konstnärer är nu bokade och klara för sommarens stora konsthändelse – gatukonstfestivalen ARTSCAPE 2016, som tar plats över hela Göteborg 25 juli – 21 augusti.

De franska gatukonstnärerna Koralie och SupaKitch skapar tillsammans storskaliga, folkloreinspirerade målningar, inspirerade av bland annat japansk kultur. Cityzen Kane (Storbritannien) skulpterar häpnadsväckande detaljerade 3D-verk för husväggar. Bless, från Örebro, målar serieteckningsliknande figurer i starka färger, och Code26 (Göteborg) målar främst graffiti i old school-stil.

De är fem av sammanlagt tjugo konstnärer som tillsammans kommer att skapa Skandinaviens största gatukonstfestival någonsin – ARTSCAPE 2016. Under festivalperioden uppför konstnärerna varsitt storskaligt verk i någon av Göteborgs samtliga stadsdelar. Vilka konstnärer som tar plats i vilka stadsdelar meddelas senare.

Mer om konstnärerna här nedan:

KORALIE (Frankrike)
Koralie är en fransk målare, illustratör och gatukonstnär, född 1977 i Montpellier, Frankrike. Hon är välkänd för sina invecklade, folklore-inspirerade mönster och docklika figurer.

Koralie studerade under 90-talet såväl arkitektur som konst på universitetsnivå, och arbetade därefter på arkitektbyrå och inom reklamproduktion. Hon gjorde sin första väggmålning i Toulouse 1999, och blev kort därefter konstnär på heltid. Koralies verk är mångfacetterade och detaljerade, och reflekterar ofta hennes eget liv. Hon är influerad av japansk popkultur och geishafigurer – i hennes verk möts det traditionella och det moderna.

SUPAKITCH (Frankrike)
SupaKitch är en tatuerings- och gatukonstnär född 1978 i Paris, Frankrike. Han är uppvuxen med hiphop och manga (japanska tecknade serier), och har därför ett intresse av musik och konst ända sedan barndomen. Han gjorde sin första graffitimålning på 90-talet, men det var först när han träffade sin framtida fru Koralie år 2001 som han bestämde sig för att satsa på konsten.

SupaKitch mixar tekniker som sprayfärg, collage, akrylfärg och silkscreentryck, och är även mycket framgångsrik som tatueringskonstnär.

Tillsammans skapar Koralie och SupaKitch storskalig gatukonst, illustrationer och modedesign – fyllt av personliga historier, och präglat av deras typiska, färgglada estetik. Deras målningar lever i ett eget, romantiskt universum där asiatiska influenser, nostalgi och teknologi möts. Under ARTSCAPE 2016 kommer de tillsammans att uppföra ett storskalig muralmålning.
Se mer: Koralies instagramkonto och SupaKitchs instagramkonto

CITYZEN KANE (Storbritannien)

Cityzen Kane är en brittisk gatukonstnär, bosatt i London. Han skapar väggfasta, detaljerade 3D-skulpturer, från början gjutna utifrån modellera (se hur det går till i den här behind-the-scenes-videon).
Cityzen Kane inspireras i sina verk bland annat av äldre sanskritskrifter från Indien och housemusik från 80-talet, och skapar främst färgglada insekter och figurer, samt spirituella och religiösa symboler. Han använder sig kontinuerligt av ljusreflekterande detaljer – som glitter och kristaller – så att verken skimrar, och på så vis står ut från väggen.

Några av hans mest uppmärksammade verk är en avbildning av den hinduiska gudomligheten Jagannath – en 13 kilo tung skulptur, uppförd på en vägg längs Brick Lane i London – och det känslosamma, nästan två meter höga verket Portal, som skapades till minne av Cityzen Kanes avlidne son.
Se mer: Cityzen Kanes instagramkonto

BLESS (Sverige)
Bless, Anya Blom, är en konstnär från Örebro, uppvuxen i Hallstahammar. Hon är utbildad vid Örebro Konstskola, och ägnade sig främst åt skulpturer och fotografi innan hon 2013 började skapa gatukonst. På kort tid har hon hunnit göra sig ett namn i graffiti-Sverige.

Bless målar framför allt lekfulla, energiska figurer, liknande de du ser i serietidningar eller animerade filmer – fast i storformat. Gemensamt för hennes målningar är att de ofta är både färgstarka och uttrycksfulla. Förutom att arbeta som gatukonstnär, frilansar Bless som illustratör och projektledare, och medverkar i olika konstutställningar runtom i Sverige.
Se mer: Bless instagramkonto

CODE26 (Sverige)
Code26 är en graffitikonstnär, född och bosatt i Göteborg. Han har varit verksam sedan 1997 – då han bara var tio år gammal. Framför allt arbetar Code26 med old school-graffiti. De senaste åren har han bland annat målat food trucks, limited edition-sneakers och otaliga väggar runtom i Göteborg. Från början är han tecknare och illustratör, och vid sidan om gatukonsten skapar han fortfarande tavlor, tryck och teckningar.

Code26 deltog i sin första utställning 2007, och har sedan dess ställt ut i stora delar av Europa, såväl som på galleriet Urban Artroom i Göteborg.
Se mer: Code26s instagramkonto

Hittills är 19 konstnärer nu klara för ARTSCAPE 2016. Sedan tidigare är det klart att även Ajja (Sverige), Ana María (Puerto Rico), AnimalitoLand (Argentina), Disk (Sverige), Elina Metso (Sverige), Eine (Storbritannien), Hueman (USA), Jarus (Kanada), Julia Volchkova (Ryssland), Ligisd (Sverige), Magda Sayeg (USA), Ollio (Sverige), Robots (Storbritannien) och Yash (Sverige) kommer till Göteborg i sommar.

Om ARTSCAPE 2016
Mellan den 25 juli och 21 augusti kommer internationella och lokala konstnärer att skapa storskaliga konstverk över hela Göteborg. Under festivalen arrangeras också panelsamtal, föreläsningar och workshops där göteborgare och tillresta i alla åldrar är välkomna att delta.

ARTSCAPE 2016 drivs och projektleds av organisationen Artscape, och samordnas av Urban Konst, Göteborgs Stads kulturförvaltning. Partner är även Göteborg & Co. ARTSCAPE 2016 är en del av Göteborgs 400-årsjubileum 2021.

Många fler aktörer är involverade i ARTSCAPE 2016: Trygg, vacker stad, Förvaltnings AB Framtiden, Higab och Göteborgs samtliga tio stadsdelar: Angered, Askim-Frölunda-Högsbo, Centrum, Lundby, Majorna-Linné, Norra Hisingen, Västra Göteborg, Västra Hisingen, Örgryte-Härlanda och Östra Göteborg. Fler samarbetspartners tillkommer framöver.

Följ Artscape: facebook, instagram och hemsida.

Följ Urban Konst: facebook, instagram och hemsida.

För mer information:
Daniel Wakeham, projektledare ARTSCAPE 2016, 0736-839922, daniel@artscape.se
Malin Sandberg, kommunikatör ARTSCAPE 2016/Kulturförvaltningen, 0728-554388, malin.sandberg@kultur.goteborg.se

Avdelningen Fri konst och kultur är en del av Göteborgs Stads kulturförvaltning. Till Fri konst och kultur hör den nystartade verksamheten Urban Konst.

Även enheterna Kommunikation, Kulturstöd, Göteborg Konst, Barnkultur samt Ung kultur ingår i Fri konst och kultur.