Frilagret startar unikt inkubatorprogram

I höst startar inkubatorprogrammet Frikubator i Frilagrets regi. Frikubator är en inkubator för unga kulturutövare och kulturentreprenörer i åldrarna 16-24 år.

Frikubator riktar sig till unga kulturentreprenörer som har en idé för ett kulturellt, konstnärligt eller socialt projekt. Inkubatorprogrammet kommer att bestå av föreläsningar, workshops och individuell handledning, och syftar till att ge möjlighet för deltagarna att utveckla och förverkliga sina idéer. Under 10 söndagar med start 29 september guidas deltagarna bland annat i hur man gör en projektbeskrivning, sätter upp en budget och söker pengar. Deltagarna ges även tid att jobba med sitt projekt både individuellt och tillsammans med de andra deltagarna.

Samir Cliff Gadré, som bland annat driver en träningslokal för parkour, är en av dem som redan bestämt sig för att söka:

-  Jag gillar att man kan inspireras av varandra, allt jag kan om att driva projekt har jag lärt mig själv, men jag vill gärna ha andras tips för att förbättra mitt sätt att arbeta. Att man får coaching låter också bra.

Medan inkubatorer i allmänhet riktar sig till nystartade företag finns det inte lika gott om program för unga med idéer inom den kulturella sfären, därför startas nu Frikubator. Programmet blir en fördjupning av Frilagrets befintliga verksamhet som syftar till att ta till vara ungas initiativ. Projektledare är Johan Westergren, som själv har ett förflutet inom det fria kulturlivet. Han ser även vinster för samhället i stort med ett program som Frikubator:

-  Det finns flera vinster för både samhälle, kultur och näringsliv i att tidigt stödja och utveckla unga kulturutövare. Mot bakgrund av ungdomsarbetslöshet, en arbetsmarknad i förändring så är det avgörande att skapa möjligheter och delaktighet. Jag hoppas att Frikubator ska bidra till att deltagarna tar med sig ny kunskap, nya erfarenheter och framförallt självförtroendet att förverkliga sina projekt. Det är viktigt att uppmuntra unga eldsjälar att kämpa för sina mål.

Fakta om Frikubator:
Sista ansökningsdag för det nya inkubatorprogrammet är 16 september.
Alla mellan 16-24 år är välkomna att ansöka.
Ansökan skickas till frilagret@kultur.goteborg.se och ska innehålla beskrivning av idén samt en kort beskrivning av den sökande.
Frågor om Frikubator skickas till frilagret@kultur.goteborg.se.