Pressmeddelande -

Göteborg bjuder på välkomstfest för nya medborgare - Medborgarskapsceremoni 6 juni

Göteborgs Medborgarskapsceremoni anordnas på Sveriges nationaldag den 6 juni. För åttonde året genomförs ceremonin. Inbjudna är de 3715 nya göteborgare som fick svenskt medborgarskap 2013. Inbjudna är de 3715 nya göteborgare som fick svenskt medborgarskap 2013.

1100 personer har tackat ja till ceremonin på fredag, det är 200 fler personer än i fjol. Dessutom får de inbjudna ta med sig upp till fem gäster var så vi kommer bli många på festplatsen på fredag, säger projektledaren Camilla Carlefall.

Välkomstfesten pågår mellan klockan 11.00 och 13.00 utomhus i Slottsskogen, vid stora Dammen. De nya svenskarna får gåvor från olika kulturinstitutioner och ett officiellt minnesblad som delas ut av stadens politiker. Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén håller tal, Sveriges flagga hissas och gemensamt sjungs Du gamla, du fria.

Gästerna bjuds på fika i det gröna, Stefan Andersson, Caroline Wennergren och Göteborgs Musikkår spelar och sjunger.

Även i år är festplatsen öppen för allmänheten. Så kom gärna för att ta del av underhållningen och fira våra nya svenskar på fredag, hälsar Camilla Carlefall.

Fakta Göteborgs Stads Medborgarskapsceremoni:

• Startade 2007, hålls för åttonde året.
  • 3715 inbjudningar har skickats ut.
  • De nya svenskarna kommer från 123 länder.
  • 1070 personer har tackat ja.
  • Fler och fler anmäler sig - 200 fler än föregående år.
  • Göteborgs Stads Medborgarskapsceremoni anordnas på Sveriges nationaldag den 6 juni.
  • Ceremonin genomförs av Kulturnämnden på uppdrag av Göteborgs kommunfullmäktige.

Kontaktperson:

Camilla Carlefall, projektledare, Göteborg Stads kulturförvaltning