​Bättre betalt och samtidigt färre arbetade timmar

Det låter kanske för bra att vara sant men en undersökning gjord av Freelancers Union visar just på detta.

I USA arbetar just nu 57,3 miljoner människor som uppdragstagare och våra vänner där utgör 35 % av landets alla arbetstagare. Särskilt intressant är att de arbetar färre timmar (36 h) än traditionellt anställda (40 h norm) samtidigt som de har en högre inkomst.

Vi har ju sedan vi övergick från jordbrukssamhället till industrisamhället mycket snabbt ökat vår produktivitet. I boken Arbetsamhället skriven av Roland Paulsen står det att läsa; ”T.ex. på 1950-talet fanns det ca 100 000 skogsarbetare i Finland, vissa drog i bandsågen, andra kvistade, andra röjde sly. Fyrtio år och en motorsåg senare är enbart 36 000 kvar i skogsbruket. (Lönnfors 1999;80). Tjugo år och engreppskördare senare är 1 499 finländare ställda inom skogsbruket, varav 1279 sysslar med tämligen nyuppfunna skogsvårdsarbeten (Statistikcentralen 2009).”

Att samhällets produktivitetsförbättringar kommer leda till arbetsbrist framfördes av Kropotkin redan 1892. ”Marx med sin överproduktionskris var inne på samma tema; ju mer teknologin utvecklas desto mindre behöver vi ha mänsklig kraft i bruk för att tillfredsställa våra behov vilket resulterar i ständigt stigande arbetslöshet.” (Roland Paulsen, Arbetssamhället”. Det kan låta ödesmättat och är förstås upp till var och en att avgöra om det är positivt eller negativt om arbetet upptar en mindre del av våra liv. Men är det möjligen så att Kropotkins teori är på väg att besannas i och med det minskade antalet arbetade timmar, i kombination med bibehållen eller högre lön, bland USA:s frilansare? Det är förstås alldeles för tidigt att avgöra det. Men om det skulle vara så är det en början på den största förändringen av vårt sätt att framleva våra liv sedan industrialismens och anställningsavtalets inträde.

Förstås är det så att när man arbetar uppdragsbaserat så är det viktigt att man tänker på att ta betalt så att man har medel till pension, semester, kompetensutveckling m.m. Detta skulle ju kunna förklara de högre ersättningarna men inte nödvändigtvis de färre arbetade timmarna.

Även i Sverige förändras arbetsmarknaden och allt högre krav ställs på flexibilitet. Idag finns 34 000 egenanställda i Sverige. Såväl Miljöpartiet som Moderaterna är positiva till egenanställning. I motionen Hela Sverige ska jobba tar Ulf Kristensson mfl. (M) upp egenanställningen och dess möjlighet att verka som en bro till företagande och in i arbetslivet för människor.

Stephen Schad, CEO

på uppdrag av Frilans Finans egenanställda