Egenanställning - även utanför Sveriges gränser

Den uppdragsbaserade arbetsmarknaden växer och vi är allt fler människor som vill kunna styra över vår tid och vårt arbete. Egenanställning är ett sätt att organisera arbete där du som egenanställd förhandlar med uppdragsgivare och fakturerar via ditt egenanställningsföretag, som är arbetsgivare under perioden som uppdraget avser.

Att arbeta uppdragsbaserat, “gigga” eller frilansa blir allt vanligare och i media pratas det ofta om gigekonomin. Men egenanställning är inte, även om det kan verka så, något nytt fenomen. På Frilans Finans har vi jobbat med egenanställning sedan 1999. Vi arbetar aktivt med att informera Försäkringskassan och andra myndigheter om egenanställning, och vår förhoppning är att bidra till större kunskap om egenanställningen och vad det innebär att jobba uppdragsbaserat.

Egenanställning är inte bara ett svenskt fenomen, Frilans Finans verkar på den europeiska marknaden och som egenanställd kan du även arbeta utanför Sveriges gränser. Om du vill arbeta utomlands behöver du ett A1-intyg som utfärdas av Försäkringskassan, det visar att du är socialförsäkrad i Sverige under din utlandsvistelse. Jag och mina kollegor på Klientstöd hjälper dig gärna i kontakten med Försäkringskassan och med att ansöka om A1-intyg. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Michaela Dittrich, Klientstöd