Gig lockar 9 av 10 svenskar

Begreppet gig-ekonomi har varit ofta förekommande i media de senaste åren. Och så mycket som 87 % av alla tillfrågade svenskar kan tänka sig att "gigga", dvs arbeta uppdragsbaserat istället för att ha en traditionell anställning. Det visar en undersökning som ManpowerGroup Sverige gjort.

En trend på arbetsmarknaden är att fler och fler vill jobba uppdragsbaserat eller som frilansare. Enligt Manpower är de främsta anledningarna att man vill tjäna mera pengar, testa olika roller och lära sig nya saker.

Att frilansa, jobba som konsult eller "gigga" kan man göra på flera olika sätt - via bemanningsföretag eller som egenföretagare till exempel. Enligt Entreprenörskapsbarometern 2016 kan 47 % av svenskarna tänka sig att starta eget företag. Personlig utveckling och att kunna förverkliga idéer är de främsta anledningarna.

Ett annat alternativ är att bli egenanställd. Det innebär att man själv hittar uppdrag och sedan blir anställd hos egenanställningsföretaget för den period som uppdraget pågår. Egenanställningsföretaget betalar in skatt och arbetsgivaravgifter och betalar ut lön; skattad och klar, till den egenanställde. Egenanställningsformen passar oavsett om du har korta tillfälliga uppdrag, har en annan huvudsaklig syssla och tar gig-uppdrag eller frilans för att utvecklas som person, eller om du har längre uppdrag.

• Arbetsmarknadsfrågor

• gigekonomi