Hållbarhetsrapport Frilans Finans AB

Frilans Finans är Sveriges största aktör för egenanställning. Organisationens verkar genom bolagsformen aktiebolag. Med egenanställning avses arbetstagare som äger rätten att förhandla med uppdragsgivare för egenanställningsföretagets (arbetsgivarens) räkning om uppdrag. Egenanställningsföretaget (arbetsgivaren) prövar ärendet och i de fall de väljer att åta sig uppdraget blir arbetstagaren anställd för att utföra det.

Bolaget är i huvudsak ett egenanställningsföretag vilket innebär att verksamheten sköter fakturering, inbetalning av skatter och avgifter och försäkringar åt egenanställda, samt betalar ut löner till dem. Bolaget har även ett mindre men växande erbjudande där man hjälper företagskunder med arbetsgivaransvaret, dvs anställer den personal som kunden behöver samt sköter hela personaladministrationen. Bolaget tar betalt via en provision på fakturerat belopp för de anställda och en provision på utbetalda löner för företagskunder.

Verksamheten använder en specialanpassad IT-plattform som hanterar administration som inbetalning av skatter och avgifter och utbetalning av löner, samt hanterar kommunikation med kunderna. Bolagets administrativa avdelning (en kvalificerad supportfunktion) ger service till och hanterar de egenanställdas verksamhetsfrågor på åtta språk.

Som ledande aktör i branschen följer ett ansvar att vara med och påverka och driva frågor som är viktiga, inte bara för vår egen och våra uppdragstagares verksamhet utan även för samhället i stort. Dessa frågor tas upp nedan under avsnittet fokusområden. Utgångspunkten för vårt hållbarhetsarbete är vår värdegrund.

Värdegrund

Frilans Finans värdegrund består av tre fundament. Det primära och överordnade är ”Caretaking”, de två sekundära är ”Premium - Tech and Knowledge” och ”Möjliggörande och ansvarstagande”. För oss innebär det:

Caretaking Caretaking handlar om att utgå från alla människors lika värde att möta varje person på dennes villkor. För oss innebär det att oavsett om en egenanställd har stor omsättning eller liten omsättning så är vår utgångspunkt att alla egenanställda är lika värda. Alla egenanställdas olika behov, stort som litet, har vi den största respekt för och ser som vår uppgift att uppfylla på bästa sätt. Detta för att Frilans Finans är en organisation för egenanställda. Det som gynnar hela kollektivet av egenanställda är prioriterat före det som gynnar en enskild individ. Caretaking handlar om att i mötet med människor vara stöttande och lärande på ett sådant sätt som hjälper dem och deras verksamhet på bästa sätt. Caretaking handlar också om att uppmuntra och ingjuta mod till personlig utveckling för egenanställda som uttryckt ett sådant behov.

Premium tech and Knowledge Frilans Finans ska tillhandahålla digitala lösningar som är intuitiva, roliga, har funktionalitet som möter allas behov och är snabba och stabila för att på så sätt vara det enklaste sättet att fakturera utan att ha eget företag. Frilans Finans ska vara en kunskapskälla för allt som kopplas till de egenanställdas verksamheter och aktivt arbeta för att kunskapen ska spridas till dem.

Frilans Finans ska verka för att möjliggöra människors grundläggande behov och högtflygande drömmar. Möjliggörande handlar om att alltid visa på en väg framåt, att se och höra personens behov och vara lösningsorienterad. Om Frilans Finans inte kan vara personen behjälplig så ska vi alltid visa på en annan alternativ väg.

Fokusområden

Miljöpåverkan
Delningsekonomins bärande idéer är att nyttja resurser på ett effektivt sätt. I vår organisation är det år 2017, 19 414 människor som delar på organisationens samlade resurser som är IT, HR Ekonomi och klientstöd. Att dela på resurser är ett sätt att nå såväl nationella som globala miljömål.

Här är vår bedömning att riskerna för verksamheten låg.

Sociala förhållanden inklusive egen personal
Vår organisation är självstyrande och värdegrundsstyrd. Det innebär att värdegrunden ska styra varje beslut som fattas i organisationen. Vi säkerställer att värdegrunden efterlevs genom att den presenteras vid rekryteringstillfället och att den måste efterlevas av alla medarbetare som arbetar för organisationen. Utbildning i värdegrunden sker vid anställningen och stationära medarbetare vidareutbildas minst 2 gånger per år. Löpande sker aktiviteter för att informera de egenanställda om vår organisations värdegrund och hur vi arbetar för att efterfölja den.

Vår organisations värdegrund innebär i praktisk handling att vi till exempel erbjuder våra stationära medarbetare frukost och frukt, en timmes friskvård per vecka och massage. Vi har regelbundna möten där alla i organisationen medverkar för att verka för transparens och kunskapsutbyte.

Värdegrunden är också skälet till att organisation har 37,5 timmars arbetsvecka, med syftet att organisationen arbetar efter människors mänskliga förutsättningar.

Ingen risk identifierad.

Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Frilans Finans Sverige är en stor arbetsgivare som skapar många arbetstillfällen och genom detta bidrager till ekonomisk tillväxt. Organisationen använder sitt inflytande till att utveckla egenanställningen och ge människor frihet och makt över sitt arbete. Som en ledande aktör är det viktigt att vi som organisation säkerställer att de egenanställda erhåller löner och ersättningar som uppfyller arbetsmarknadens krav och de lagar och regler som gäller på marknaden. Organisationen använder även sin storlek till att medverka i branschorganisationen, Egenanställningsföretagens Branschorganisation, för att utveckla branschen på ett hållbart sätt.

Risken för verksamheten här ligger i de politiska besluten avseende vår möjlighet att bedriva egenanställning och om denna risk införlivas kan mänskliga rättigheter ändras för uppdragstagarna.

Minskad ojämlikhet och möjliggörande av ansvarsfull rörlighet
Goda förutsättningar för privat företagande och entreprenörskap är en av grundpelarna för en tillväxt som hela samhället deltar i. För att individer och företagare till fullo ska kunna utveckla sin potential är tillgång till nationella, regionala och globala marknader avgörande. Vår organisation möjliggör för individer att ta uppdrag och jobba utanför sina hemländer. Den enskilda uppdragstagaren kan lägga sin tid och kraft på att hjälpa sin kund medans Frilans Finans hjälper uppdragstagaren att få betalt för sitt arbete och sina omkostnader.

Riskerna för verksamheten här ligger i lagstiftningen gällande fri rörlighet av arbetskraft inom framförallt Europa men även i övriga världen.

Lars Bengtsson
CFO, Frilans Finans