VD har ordet

Frilans Finans är Nordens största egenanställningsföretag och pionjärer på den uppdragsbaserade arbetsmarknaden, då vi sedan 1999 har vi gjort det möjligt för privatpersoner att fakturera utan att ha eget företag.

Frilans Finans tror på människans förmåga att skapa. Vi vet att vi människor finner detta skapande både roligt, inspirerande och berikande. Därför är Frilans Finans uppdrag att skapa bra förutsättningar för att göra det möjligt för människor att på ett enkelt och tryggt sätt få makt över sitt arbete och kunna styra sin tid. Detta har visat sig vara framgångsrikt.

På dagens arbetsmarknad arbetar allt fler människor uppdragsbaserat, något som bland annat gestaltar sig i gigekonomins fram- och tillväxt. Samtidigt söker människor frihet och vill kunna styra sitt eget arbete, men steget att starta eget företag är för många väldigt stort. Enligt undersökningar gjorda av SIFO vill 1 miljon svenskar starta eget företag, men avstår på grund av administration och pappersarbete. Frilans Finans underlättar för dessa människor att bedriva verksamhet och egenanställningen utgör således en bro mellan den tillfälliga arbetsmarknadens alla möjligheter och människor som vill kunna ta uppdragen.

Frilans Finans historia börjar i mitten på 1990-talet då jag, som ägare av ett artistförmedlingsbolag, började hjälpa musiker och artister med deras administration. Antalet egenanställda har sedan dess vuxit stadigt och idag har mer än 45 000 personer i alla typer av branscher fakturerat genom Frilans Finans. Syftet med verksamheten är fortfarande densamma som på 90-talet; att göra det möjligt för egenanställda att få använda sin kreativitet och energi för det man vill och är bra på, och slippa tänka på administration, skatter, inkasso och försäkringar.

Vår resa har bara börjat. I år beräknas vår nettomsättning uppgå till ca 900 mkr SEK, och tillväxten är fortsatt hög. I Sverige är vi en etablerad aktör, verksamheten i Norge tar allt högre fart och i Frankrike, Finland och Danmark ligger vi i startgroparna för att utveckla verksamheten ytterligare. Målet är att göra det möjligt för människor i hela Europa att arbeta på den uppdragsbaserade arbetsmarknaden.

Vill du bli delägare i Sveriges största och ledande egenanställningsföretag, och göra det möjligt för människor på dagens och morgondagens arbetsmarknad att bedriva verksamhet på ett tryggt och enkelt sätt? I så fall hälsar jag dig välkommen in i Frilans Finans.

Stephen Schad, VD Frilans Finans