Egenanställning – en väg in i sysselsättning och företagande

Frilans Finans har nyligen låtit göra en undersökning bland de egenanställda inom sin organisation med syftet att få förståelse för de drivkrafter och barriärer som finns att bli egenanställd och vilken roll egenanställningen har ur ett samhällsperspektiv. Undersökningen genomfördes av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Novus.

Undersökningen visar att en stor andel av de egenanställda är kombinatörer, dvs. de kombinerar sin egenanställning med en vanlig anställning, som pensionär, eller som student.

De egenanställda verkar inom branscher som: Kultur, Media, IT, Utbildning, Marknadsföring/försäljning, Bygg, Hälsa, Vård, Jordbruk/trädgård, Lokalvård

30 % av de egenanställda anser att egenanställningen har varit en väg in i vanlig anställning eller till att starta eget företag, vilket visar att egenanställningen bidrar till ökad sysselsättning och stimulerar företagsamhet.

I den undersökning som Novus gjort bland egenanställda tillfrågades även respondenterna om vad som var den/de främsta anledningarna till att de började fakturera via Frilans Finans. De tre mest framträdande orsakerna var:

• Slippa bokföring och redovisning 49 %
  • Enklare än att starta eget 45 %
  • Göra rätt med skatter och avgifter 31 %

De tillfrågade kunde svara med flera anledningar.

Undersökningen visar också att de egenanställda är nöjda med Frilans Finans som egenanställningsföretag och hela 96 % skulle rekommendera Frilans Finans till andra.

• egen verksamhet
  • arbetsmarknad
  • starta eget
  • gig
  • frilansare
  • frilans

Frilans Finans är en organisation vars uppdrag är att göra det möjligt för människor att på ett enkelt, roligt och tryggt sätt kunna bedriva verksamhet. Frilans Finans är i dag Skandinaviens största egenanställningsföretag med över 55 000 användare och egenanställda i över 16 länder i världen.