Pressmeddelande -

Mat över öppen eld – när Friluftsfrämjandet i Linköping bjuder Kronprinsessan på friluftslunch

När Kronprinsessan Victoria genomför sin landskapsvandring i Östergötland utgår hon från vackra Tinnerö eklandskap, söder om Linköping. Friluftsfrämjandet Linköping har fått chans att vara med och servera Kronprinsessan en friluftslunch, innan vandringens start. Vad står det på menyn? Jo, en wrap som är fylld med, över elden frästa, närproducerade delikatesser.

Vid lunchtid, på plats vid elden, finns en handfull Strövarbarn, 60-årsjubilerande Skogsmulle och representanter från Friluftsfrämjandet Linköping. De tar med nyfikenhet och förväntan emot Kronprinsessan Victoria och hennes följe med bland annat Landshövding Elisabeth Nilsson och kommunekolog Anders Jörneskog.

– Det är en stor ära att få laga mat åt Kronprinsessan. Vi vill visa att det är härligt att laga mat utomhus och att det finns mer att göra än att grilla korv. Det går att laga det mesta ute i naturen, bara man förbereder sig. En kul bonus är att man rentav kan hitta ätbara saker själv när man är ute i skogen, som trattkantareller och lingon, berättar Adrian Clarke, ordförande för Friluftsfrämjandet Linköping som lagar friluftslunchen tillsammans med vice ordförande Jonas Viltfare.

Närproducerad lunch á la Östergötland

I samverkan med några lokala leverantörer av råvaror har Adrian och Jonas omsorgsfullt komponerat Kronprinsessans meny. De har i så stor utsträckning som möjligt valt ekologiska och närproducerade livsmedel för att lyfta fram en miljövänlig dimension, de vill också ge lunchen en östgötsk touché.

– Vi bjuder på wrap med närproducerad skav tillagad på muurika*. Det är Anguskött från Kinda som vi fräser med ekologisk trädgårdsodlad schalottenlök, trattkantareller plockade i närområdet, närproducerade babytomater samt Krav-märkt sallad, berättar friluftskockarna för dagen. Vi har också tillsatt en skvätt grädde och garnerat med lingon. Tortillabröd och rårörd lingonsås med crème fraiche är tillbehör. Måltidsdryck är tranbärsnektar alternativt äppelmust från ett musteri i Borensberg.

*Muurika är en slags stekhäll på ben, som ställs över öppen eld.

5 procents medlemstillväxt i Linköping

För tredje året i rad växer Friluftsfrämjandet och Friluftsfrämjandet i Linköping med nära 950 medlemmar är en av de lokalavdelningar som ökar i medlemsantal. Lokalavdelningens tillväxt är i år 5 procent jämfört med föregående år.

– Vi har en bra förening och vi satsar gärna på familjeverksamhet och familjeäventyr. Mycket är terminsbaserat men vi jobbar även med att det ska finnas utrymme för spontana aktiviteter, berättar Adrian Clarke.

Satsar långsiktigt – vill göra det enklare att komma ut

Friluftsfrämjandet Linköping har verksamhet för barn och familjer, kajak, stavgång och mountainbike, det finns också en uppstartande fjällverksamhet.

Adrian Clarke vill fortsätta utveckla föreningen och underlätta skapandet av tillgängliga friluftsäventyr som folk vill ha.

– Som ett led i en långsiktig plan, för att underlätta för människor att komma ut i naturen, håller lokalavdelningen på och bygger upp ett friluftsförråd med utrustning som medlemmarna kan låna. Det finns i dagsläget tältkåtor, muurikor och eldkorgar för grupper och familjer som vill prova på friluftsliv, säger han.

MER INFORMATION

Media som vill veta mer om Friluftsfrämjandet Linköping och friluftslunchen med Kronprinsessan är välkommen att kontakta Adrian Clarke, tel. 072-57 01 448.

Om du vill ha del av fotografier från friluftslunchen, kontakta Anna Kim-Andersson, tel. 0708-20 50 10, e-post: anna.kim-andersson@friluftsframjandet.se

Läs mer om Friluftsfrämjandet i Linköping

Under dagen publiceras även färska medlemssiffror för Friluftsfrämjandet nationellt här: www.mynewsdesk.com/se/friluftsframjandet

Följ oss på Facebook och Instagram

@friluftsframjandetlinkoping @friluftsframjandetost @friluftsframjandet

• Östergötland

Om Friluftsfrämjandet
Friluftsfrämjandet erbjuder Sveriges största utbud av friluftsaktiviteter och verkar för en attraktiv och hållbar friluftsmiljö. Sedan 1892 har organisationen guidat människor till små och stora äventyr. Friluftsfrämjandet vill att så många som möjligt ska upptäcka vår fantastiska natur, kunna dela glädjen med friluftslivet med andra, utvecklas utan prestationskrav och vistas i naturen under trygga former. Vi har aktiviteter för alla åldrar och årstider runt om i hela landet. Läs mer på www.friluftsframjandet.se.

Friluftsfrämjandets presskontakt

Presskontakt Kommunikation och press