Camerata Nordica gästas av hyllad fransk solist

Philippe Graffin, ledare och solist
Camerata Nordica

Gustav Mahler Adagietto
Ernest Chausson Poème
Maurice Ravel Tzigane
Karl Weigl Rhapsodie för stråkorkester

Vi har nöjet att återse franske violinisten Philippe Graffin, som gästade Camerata Nordica förra året. Han har särskilt hyllats för sina tolkningar av den franska repertoaren och har studerat för Josef Gingold, som i sin tur hade Eugène Ysaÿe som lärare. Philippe Graffin framträder som solist med bl a BBC Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Czech Philharmonic, St Petersburg Philharmonic och George Enescu Philharmonic. Han har gjort premiärinspelningar av flera nyskrivna verk, liksom av nyupptäkter från arkiven. Vi hör Philippe Graffins briljanta violinkonst i Chaussons Poème och Ravels Tzigane. För första gången spelar orkestern musik av Karl Weigl, som i början av 1900-talet arbetade tillsammans med Mahler på Wienoperan, innan han emigrerade till USA. Hans musik är skriven i senromantisk stil.

-Det som är extra spännande med denna konsert är för Cameraterna ett helt okänt program med suveräne Philippe som solist och ledare, säger Per-Göran Olsson, orkesterchef för Camerata Nordica.
- Philippe Graffin har även tagit fram ett stycke av Karl Weigel som ursprungligen är en sextett men som han arrangerade för stråkorkester senare i livet, Stycket blev rekommenderat av Gustav Mahler vars svåger uruppförde stycket i Wien. Philip är själv solist i Chaussons Poème och Ravels Tzigane och dessa är välkända för dom flesta violinister och han står själv som arrangör till verken

BILJETTBOKNING

Måndag 7/3 kl 19.00 Gröna salen, Kalmar Slott.
Biljetter 200:-, studerande 100:-.
Förköp Dillbergs Bokhandel eller www.nortic.se

Arr: Kammarmusikföreningen i Kalmar

Tisdag 8/3 kl 19.00 Oskarshamns kyrka.
Fri entré.
Arr: Oskarshamns Kammarmusikförening

Onsdag 9/3 kl 19.00, Kristallen Nybro.
Medlemmar 80:-, Pluskort 100:-, övriga 130:-.
Studerande gratis.
Arr: Nybro Konsertförening