Pressmeddelande -

Camerata Nordica på länsturné med internationellt hyllad solist - Obs! Yuri Zhislin ersätter Belcea pga sjukdom

VIKTIGT MEDDELANDE! Vänligen notera att Corina Belcea inte kan närvara pga sjukdom. I hennes ställe kommer istället flerfaldigt prisbelönte framstående ryske violinisten och musikaliske ledaren Yuri Zhislin leda orkestern. Zhislin beskrivs av prestigefulla tidskriften The Strad som en "virtuos med äkta romantisk temperament" och en av de mest mångsidiga musikerna i sin generation. Han är lika hemma på fiol som altfiol och har en lysande karriär som solist och kammarmusiker såväl i Ryssland, där han är född, som i östra och västra Europa, USA, Sydamerika, Japan, Australien och Nya Zeeland.
För mer information om Zhislin: www.zhislin.com

Yuri Zhislin ledare
Karin Dahlberg sopran
Camerata Nordica

Helgen 13-16 februari ger sig Oskarshamnsbaserade Camerata Nordica ut på länsturné igen, och denna gång har de med sig två internationellt framstående solister i ett spännande program med tonvikt på 1900-talsmusik. Flerfaldigt prisbelönta violinisten Yuri Zhislin är en av de mest mångsidiga musikerna i sin generation och beskrivs av the Strad som en "virtuos med äkta romantiskt temperament." Lika hemma på violin som alviolin har han en karriär som solist och kammarmusiker såväl i Ryssland, där han är född, som i östra och västra Europa, USA, Sydamerika, Japan, Australien och Nya Zeeland. Karin Dahlberg – denna gång som solist i Benjamin Brittens Les Illuminations. Sin internationella konsertdebut gjorde Karin Dahlberg vid Bachakademie Stuttgart 2005 och sin operadebut vid Innsbrucker Festwochen 2008. Dahlbergs omfattande repertoar sträcker sig från barock till nutida musik och hon är hyllad för sin stilkänsla, klangliga egalisering och sceniska utstrålning. 2014 sjöng Dahlberg sopransolopartiet i Sven-David Sandströms storskaliga verk Matthäus-Passion vid världspremiären hos Berlinfilharmonin (Deutschlandradio Kultur) dit hon är återkommer igen säsongen 2015/16.

På programmet står Dmitrij Sjostakovitj Stråkkvartett nr 3 (i orkesterversion), Benjamin Britten Les Illuminations och Ludwig van Beethoven Stråkkvartett op 95 (i orkesterversion).

Camerata Nordica ses idag som en av Europas främsta kammarorkestrar, och turnérar flitigt i Sverige och utomlands. Senast i London, på prestigefulla Cadogan Hall för utsålt hus där de tidigare också framträtt på BBC Proms. Ensemblen spelar stående och utan dirigent, och ses ofta framföra musiken utan noter till publikens stora förtjusning. Internationellt hyllade för sin starka scennärvaro, energi, förstklassiga musicerande och nära kontakt mellan musiker och publik röner ensemblen nu stora framgångar på scen och skiva där de vunnit pris i Gramophone som "Editors Choice" för skivan Visions Fugitives (BIS) med orden ""The playing of the Camerata Nordica on this disc of music from between the wars is, in a word, sensational". Under säsongen 2016/17 planeras flera skivsläpp (BIS) och turnéer.

Länsturnén produceras av Kalmar Läns Musikstiftelse

BAKGRUNDSINFORMATION

Konsertdatum
Lör 13/2 kl 19 00 Blomstermåla Folkets Hus. Arr: Blomstermåla Folkets Hus
Sön 14/2 kl 18 00 Marieborgskyrkan, Västervik. Arr: Västerviks Orkesterförening
Mån 15/2 kl 19 00 Gröna salen, Kalmar Slott.
Arr: Kammarmusikföreningen i Kalmar
Tis 16/2 kl 19 00 Oskarshamns kyrka. Arr: Oskarshamns Kammarmusikförening

Biljettinformation och bokning:
www.camerata.se

För mer information, kontakta:
Sofie Haag, From Sweden Productions
Tel. 070 688 38 84, E. sofie@fromswedenproductions.com