Anhöriga betalar med sin hälsa – ska det vara så?

Har man en närstående som är i behov av vård och stöd, kan utmaningarna och påfrestningarna upplevas vara mycket stor

Enligt beräkningar från Anhörigas Riksförbund är mer än en miljon svenskar i större eller mindre grad delaktiga i omsorg av deras närstående. Ett arbete som många betalar med att utsätta sin egen hälsa för stora påfrestningar. Anhörigas Riksförbund vill tillsammans med Frösunda sätta fokus på att förbättra de anhörigas situation.

Frösunda bjuder tillsammans med Anhörigas Riksförbund in anhöriga runt om i landet till kostnadsfria föreläsningar i mindfulness och stresshantering. Föreläsare är Smaroula Gabrielsson, beteendevetare och lärare i Mindfulness. Smaroula har mer än 10 års erfarenhet av arbete med anhöriga och habilitering inom Stockholms läns landsting.

Föreläsningarna är gratis och det kommer att serveras mat och dryck till alla åhörare. Läs mer på: frosunda.se/sv/Pa-gang/

Föreläsningarna är en del i den satsning som Frösunda tillsammans med Anhörigas Riksförbund gör på anhörigåret 2015 - med målet att sätta anhörigfrågan i fokus.

David Fredriksson, Affärsutvecklingschef Frösunda

• omsorg
  • lss
  • anhörigstöd
  • ahr
  • mindfulness
  • stresshantering

Frösunda har 8 500 medarbetare över hela Sverige som ger vård, omsorg och stöd och service till personer med funktionsnedsättning eller social problematik. Vi erbjuder också skola och äldreomsorg. Det gör oss till en av de ledande privata aktörerna i Sverige.