En miljon svenskar arbetar gratis

Strategiskt samarbete mellan Frösunda Omsorg och Anhörigas Riksförbund

Anhörigfrågorna blir allt viktigare i samhället, men får de ett rättvist utrymme? Enligt beräkningar från Anhörigas Riksförbund är mer än en miljon svenskar i större eller mindre grad delaktiga i omsorg av deras närstående. Ett arbete de gör gratis. Men många betalar med att utsätta sin egen hälsa för stora påfrestningar: – Genom att bland annat uppmärksamma något så enkelt som att röra på sig vill vi försöka minska fysisk och psykisk ohälsa bland anhöriga. Något som både vi och Riksrevisionen har noterat är ett problem säger Pontus Oscarsson, Tf. Ordförande i Anhörigas Riksförbund.

Anhörigåret 2015 ersätter därför anmälningsavgiften för medlemmar i AHR som vill delta i en hälsofrämjande aktivitet under året, till ett värde av max 500 kronor per person. Det kan till exempel vara Vårruset, Blodomloppet, simning, cykling osv. Huvudsaken är att alla deltar utifrån sina egna förutsättningar i en aktivitet som innefattar rörelse gärna tillsammans med andra, då även socialt umgänge är bra för hälsan. Sverige står inför en gigantisk omsorgutmaning, eftersom omsorgsbehoven under de närmaste 20 åren kommer att öka lavinartat. Det behövs strategiska grepp för att möta de ökade behoven.

Frösunda satsar tillsamman med Anhörigas Riksförbund på anhörigåret 2015 med målet att sätta anhörigfrågan i fokus. En viktig del i samarbetet är att bidra till att AHR kan starta nya lokalföreningar som ska ge anhörigstöd.

- Rätt anhörigstöd ger stora samhällsekonomiska vinster. Anhörigfrågan måste tas på allvar och bör hamna högt på agendan över vård och omsorgsfrågor, säger Susanne Sidén, vd på Frösunda.

Kontaktinfo Frösunda

David Fredriksson
Affärsutvecklingschef
david.fredriksson@frosunda.se

www.anhörigåret2015.se
www.facebook.com/anhorigaret2015
www.twitter.com/anhorigaret2015

• personlig assistans
  • ahr
  • anhörigåret
  • lss
  • sol
  • anhörigriksdag
  • närståendeassistent

Frösunda har 8 000 medarbetare över hela Sverige som ger vård, omsorg och stöd och service till personer med funktionsnedsättning eller social problematik. Vi erbjuder också skola och äldreomsorg. Det gör oss till en av de ledande privata aktörerna i Sverige.