Fortsatt toppnöjda medarbetare i Frösunda

Frösunda har för andra året i rad rekordmånga nöjda medarbetare. 91 av 100 av medarbetarna som består av personliga assistenter och personal på boende och daglig verksamhet, trivs och är nöjda enligt årets undersökning. Detta trots att Frösunda vuxit kraftigt och förändringsarbete varit i fokus. Framgångsreceptet bygger på gott ledarskap och engagemang i organisationen för utveckling.

- Resultatet som ligger något lägre än förra året är fortfarande högt. Speciellt med tanke på att Frösunda vuxit mycket. Få verksamheter kan mäta sig med resultatet. Vi har aldrig tidigare haft ett företag i den här storleken som har så många nöjda medarbetare. Antalet svar gör det dessutom tryggt att basera fakta på. Svårigheten är att behålla samma nivå, det kräver ett gediget internt arbete, säger Mårten Westberg, analytiker på undersökningsföretaget Netsurvey.

Hälften tycker att Frösunda är en tiopoängare
En nyckel till det goda resultatet är inflytande och att Frösundas chefer genom ett gott ledarskap bidrar till att skapa en bra arbetsmiljö. Det i sin tur göra att många av Frösundas medarbetare är ambassadörer. Runt hälften är så lojala att de skulle rekommendera Frösunda som arbetsgivare till en vän. Det innebär att hälften av alla medarbetare har gett Frösunda en nia eller tia på en skala mellan 1-10.

- Vi är glada och stolta över att så många medarbetare trivs med sitt arbete. Receptet för oss har varit ökad delaktighet i förbättringsarbetet. Medarbetarnas och kundernas åsikter är viktiga och att vi lyssnar, återkopplar och agerar tror vi är en framgångfaktor som påverkar trivseln. På så sätt blir delaktigheten en styrka. Nu kommer vi att hålla fast vi det som är bra och bygga vidare på det som framkommit i undersökningen, säger Lena Alserud HR-chef Frösunda.

Nöjda medarbetare ger nöjda kunder
Att en En betydande del av kunderna är nöjda och upplever att de får en hög livskvalitet visar nöjdkundindex på 75 av 100. Ett gott bemötande, trygghet och att man får det stöd som man behöver genom att personalen utför sitt arbete väl är de faktorer som påverkar kundnöjdheten mest.

- Det visar på det goda arbete som våra medarbetare gjort. Våra medarbetare och deras kompetens är den viktigaste tillgången för att vi ska kunna erbjuda våra kunder ett bra liv. Kvalitet är ett av våra ledord i Frösunda och självklart är vårt mål att alla, både kunder och medarbetare ska vara nöjda. Därför fortsätter vårt arbete med ständiga förbättringar, säger Lena Alserud HR-chef.

Privat anställda mer nöjda överlag
Jobbhälsobarometern* visar att medarbetare i privata företag generellt är mer nöjda än de som arbetar i kommuner och landsting även om nöjdheten bland offentligt anställda också ökat. I likhet med Jobbhälsobarmetern är Frösundas medarbetare nöjda med möjligheten att påverka.

- Vi satsar på utveckling, utbildning och arbetsledning för våra medarbetare. Förmågan att leva upp till kundens förväntningar ligger våra medarbetare och hennes/hans förmåga att hantera de dagliga situationer som kan uppkomma. Mycket handlar om att vara trygg i sin egen kompetens och att veta att det finns tillgång till stöd när man behöver det. Det ska vi se till att de har, säger Susanne Lötbom VD Frösunda.

*Jobbhälsobarometern är ett samarbete mellan FSF, Föreningen Svensk Företagshälsovård och SKI, Svenskt Kvalitetsindex.

• personlig assistent
  • nöjda medarbetare
  • kvalitetsmätning 2011
  • frösunda

Frösunda har 6000 medarbetare över hela Sverige som ger vård, omsorg och stöd och service till personer med funktionsnedsättning och social problematik. Vi erbjuder också äldreomsorg. Det gör oss till den ledande privata aktören i Sverige. Frösunda finns också i Norge.