Frösunda utser Interim-VD

John Samuel utses nu till tillförordnad VD efter Göran Fredriksson för Frösunda, ett av Sveriges ledande vård-och omsorgsföretag. Göran Fredriksson lämnar efter tio mycket framgångsrika år över VD-skapet men fortsätter som vice ordförande i Frösundas styrelse.

– Frösunda har under de senaste åren haft en positiv utveckling och vuxit kraftigt genom nyetablering och förvärv. Som ett led i en ökad fokusering på integration av förvärv och operativt arbete genomför vi nu denna förändring. Detta ger Göran Fredriksson tid och utrymme att tillsammans med styrelsen ägna sig åt de viktiga frågor och utmaningar gällande branschen, omvärlden och vårdkvaliteten, säger Monica Caneman, styrelseordförande i Frösunda.

Göran Fredriksson fortsätter att vara verksam som vice ordförande i styrelsen med stort engagemang.

– Det är med stolthet jag lämnar över stafettpinnen till Frösundas ledning som håller fortsatt kurs framåt för företagets bästa med kunder och medarbetare i centrum. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta i Frösundas styrelse och helhjärtat ägna mig åt de viktiga frågor och utmaningar som rör Frösunda och branschen bland annat till följd av förändringar i lagstiftning och politiska beslut, säger Göran Fredriksson.

John Samuel, från Storbritannien, har en lång och gedigen erfarenhet från flera ledande positioner inom näringslivet och hälso- och sjukvårdssektorn för bland annat för Mölnlycke Healthcare och Medlock Medical. John Samuel utses till Interim-VD till dess att permanent VD tillträder. Rekryteringsprocessen beräknas vara klar första halvåret 2012.

Vid ytterligare frågor kontakta gärna:
Göran Fredriksson, goran.fredriksson@frosunda.se,08-50523525,
Monica Caneman, styrelseordförande i Frösunda, 08-505 23 500

Om Frösunda: Vi är 6000 medarbetare över hela Sverige som ger vård, omsorg och stöd och service till personer med funktionsnedsättning och barn och ungdomar med social problematik. Vi erbjuder också äldreomsorg. Det gör oss till den ledande privata aktören i Sverige. Frösunda finns även i Norge. www.frosunda.se