​Frösundaassistenten är utsedd till Årets assustent

Vänersborgskillen och Frösundassistenten sedan fem år, Andreas Höglund, har blivit utsedd till Årets assistent av tidningen Assistans. Enligt honom själv har han världens bästa jobb.

- Jag har världens bästa jobb. Det bästa i mitt arbete är att ingen dag är den andra lik, man får vara med och uppleva och mycket. Det som är viktigt i mitt jobb är självklart att min kund ska ha det bra få ut vad han vill av vardagen, precis som vem som helst.

En av de andra tre finalisterna till utmärkelsen årets assistent var Ida Strömberg, som också
arbetar för Frösunda i Skellefteå. Men det var alltså Andreas som kammade hem vinsten. Så här säger han själv om att ha fått utmärkelsen:

- Det känns roligt. Jag uppskattar det mycket, eftersom det visar att det jag gör är rätt. För att vara en bra assistent gäller det veta vad personen behöver, att våga ta ett steg fram när det behövs och backa när det behövs. Ibland får jag vara detektiv och läsa mellan raderna. Det gäller att ha tålamod och se till att vara den där förlängda armen när kunden behöver. Det är också bra om man är social och lugn som person.

Frösunda har idag cirka 7 000 personliga assistenter som assisterar kunden att göra det han eller hon inte själv kan göra på grund av sin funktionsnedsättning.

- För våra kunder är de personliga assistenterna livsviktiga – för möjligheten att leva ett självständigt liv. Andreas är en förebild och vi är väldigt stolta över honom. Genom att kunna ta kundens fokus, det vill säga att förstå vad som är viktigt och prioriterat för kunden, kan vi ge den bästa assistansen. Det kräver en hög professionalitet och ett stort engagemang, något som Andreas verkligen har, säger Karin Stålhandske, Affärsområdeschef personlig assistans.

Karin fortsätter:

- Att två av tre finalister till det ärorika priset Årets assistent jobbar i Frösunda är naturligtvis också mycket roligt. Vi är väldigt stolta över dem liksom alla våra andra professionella assistenter.