Het premiär för Frösunda on Tour i Skellefteå

Skellefteå var första staden ut att få besök av Frösunda och Sosso Milegrim. Som människa och kvinna med funktionsnedsättning delade hon med sig av sina erfarenheter av relationer, gemenskap och sex med den norrländska publiken.

I kyligt höstväder värmde Sosso upp publiken i Skellefteå som entusiasmerades och engagerades när Sosso uppmanade dem att våga leva och vara het.

–  Sosso har en härlig inställning till livet. Det var roligt att se hur hon fick de över 100 besökarna att reagera. Stämningen var på topp och känslorna svallade; skratt byttes mot gråt, skämt och lättsamhet byttes mot allvar. För att citera en besökare: ”alla borde få ta del av Sosso!”, säger Martin Bernsteen informatör Frösunda i Luleå.

Tabubelagt ämne kom till ytan
Ett vågat ämne som Sosso tog upp under lvällen är att ”funkisar”, personer med funktionsnedsättning, ska ha samma rättighet till sexuell identitet som alla andra. Hon menade att de ofta ses som könslösa.

- Skyltarna på toaletterna ger just en sådan signal, eftersom det föreställer endast en rullstol, medan friska personer har toaletter för både tjejer och killar, säger Sosso Milegrim.

Budskapet under turnén - att våga är att leva
Sossos föreläsning handlar till stor del om att våga är att få ett bättre liv. Att våga är att leva.

– Sossos föreläsning går hand i hand med hur vi i Frösunda tänker kring vårt uppdrag och hur vi arbetar med våra kunder. Det handlar livskvalitet och målfokusering. Vart vill jag nå? Hur ska jag nå dit? Ingenting är omöjligt, det gäller bara att sträva framåt och inte låta sig nedslås, inte vara nöjd och våga, säger Martin Bernsteen.

Har du frågor vänligen kontakta:
Anna Burlage Sjöberg, Kommunikatör, Frösunda
08-505-23-506, anna.sjoberg@frosunda.se

• Västerbotten

Frösunda arbetar för att ge personer med funktionsnedsättningar ett bättre liv – högsta livskvalitet. Vi är 3700 medarbetare över hela Sverige som stödjer personer med funktionsnedsättning i sitt hem, på sitt arbete, i skolan och på fritiden. Vi erbjuder även äldreomsorg riktad till personer med demenssjukdomar. Det gör oss till den ledande privata aktören i Sverige.