Pressinbjudan: Aktivitet för alla oavsett- i Sundsvall

Med ett fullladdat program av aktiviteter och evenemang anpassade för alla, bjuder Frösunda tillsammans med en rad företag och intressorganisationer, för andra gången in till inspirationsmässan, Aktivitet för alla. oavsett. Den 23 september kl 12 invigs mässan av Sundsvalls kommunalråd Magnus Sjödin.

- Målet är att inspirera och visa nya sätt och möjligheter som underlättar för personer med funktionsnedsättning i sin vardag. Mässan som vi anordnade i februari blev mycket uppskattad därför ville vi göra det igen men nu har vi tagit konceptet ännu ett steg längre med fler betydligt fler aktiviteter och prova-på-aktiviteter. Med mässan vill vill vi uppmärksamma glädjen i allas rätt till ett aktivt och självständigt liv, säger Daniel Jönsson Frösunda, som är en av initiativtagarna.

Under två dagar bjuds det på ett fullspäckat program med aktiviteter som att träffa och utmana landslagsstjärnorna Patrik Havlica i rullstolscurling och Stefan Jansson i rullstolsrugby. Stefan som är är känd från TV-serien Köping Hillibillies berättar också om det nya rugbylaget som startats i Sundvall.  Det finns också möjlighet att testa olika sportgrenar som boccia, rullstolsbasket och sportskyttemed HIF kämparna.

För den som vill bli modell finns chans att delta i catwalk och bli sminkad och fotograferad. På catwalken visas kläder från butikerna i Birsta City. Dessutom blir det visning av hjälpmedel till mässpriser och man kan få frågor om personlig assistans besvarade.

Tid: kl. 11.00-18.30
Datum: 23-24 september
Plats: Birsta City, Gesällvägen i Sundsvall

Mer ur programmet: Alla dagar 23-24 september kl. 11-18

• Under dessa dagar kan man träffa och ställa frågor till en rad olika intresseorganisationer och arrangörer: Neurologiskt handikappades riksförbund, Hjärt- & lungsjukas förening, Riksföreningen osteoperotikerna, Synskadades riksförbund, Anhörigcenter,  Fritid för alla,  Hjälpmedelscentralen, Sundsvalls vårdcentral,  Permobil, Active vision, Aloe2go, Friskhuset, HIF kämparna och Frösunda.
  • Hjärt- och lungsjukas förening visar och informerar om hjärtstartare – mät ditt blodtryck
  • Sundsvalls Vårdcentral informerar om Fysisk aktivitet på recept och finns på plats med arbetsterapeut och sjukgymnast.
  • Permobil visar bilanpassning och ny elrullstol.
  • Kan man mäta livslängd hos ROP.
  • Synskadades riksförbund har hinderbana med ledarhund.
  • Fredag kl.11.00 - 16.00 utför Hjälpmedelscentralen service av hjälpmedel, som exempelvis rullatorgenomgång.

Vill du veta mer kontakta:
Daniel Jönsson, Frösunda, 0770-933242, daniel.jonsson@frosunda.se

• Funktionsvariation

• inspiration
  • rullstolsrugby
  • personlig assistans
  • mässa för alla oavsett
  • sundvalls kommunalråd
  • patric havlica
  • stefan jansson

Frösunda arbetar för att ge personer med funktionsnedsättningar och demenssjukdomar ett bättre liv – högsta livskvalitet. Vi är 6 000 medarbetare över hela Sverige som stödjer personer med funktionsnedsättning i sitt hem, på sitt arbete, i skolan och på fritiden. Vi erbjuder även äldreomsorg riktad till personer med demenssjukdomar. Det gör oss till den ledande privata aktören i Sverige.