Sommaren svår tid för anhöriga

Semester och ledighet lockar till avkoppling. Men för många svenskar innebär det även svåra val mellan att åka i väg på semester eller ta hand om nära och kära i behov av vård. Enligt beräkningar gjorda av Anhörigas Riksförbund och Frösunda Omsorg finns det nära 1,3 miljoner anhöriga i Sverige som regelbundet ger omsorg till någon som står dem nära.

– Även anhöriga behöver få semester och helt koppla av från det ansvar som det innebär att sköta kontakter med myndigheter, sitta i telefonkö eller stressa för att hinna med sitt eget jobb. Men många gånger kan dessvärre semestertider kännas ännu mer utsatt, när den ordinarie personalen går på semester och ersätts med vikarier. Om Sveriges 1,3 miljoner anhöriga går in i väggen stannar Sverige, säger Ann-Marie Högberg, ordförande i Anhörigas Riksförbund.

Under 2015 tog 390 698 svenskar emot hälso- och sjukvårdsinsatser av kommunen, av dem bodde drygt 129 000 på särskilt boende. 83 procent var äldre än 65 år. Enligt en rapport från Riksrevisionen är det vanligast att vuxna barn ger omsorg till sina föräldrar.

De frivilliga insatserna anhöriga gör ska komplettera de offentliga insatserna, men ofta fungerar det tvärtom i praktiken, det visar en rapport från Riksrevisionen. Rapporten visar även att hälsan, ekonomin, arbetssituationen och möjligheter till fritid kan påverkas negativt av det ansvar anhöriga ofta har för omsorgen.

– Det kan vara svårt att stå bredvid och se sina nära och kära bli äldre och inte längre klara vardagen själv. Under semestertider är det många som känner att man inte räcker till och inte heller hinner med sin egen återhämtning. Vi, inom omsorgen, arbetar för att de anhöriga ska kunna känner sig trygga även när de är på semester, säger Susanne Sidén, vd för Frösunda Omsorg.

Beräkningar från Riksrevisionen visar att det svenska samhället sparar närmare 177 miljarder kronor varje år tack vare anhörigas insatser. Vid vård i livets slutskede kan man som anhörig ansöka om närståendepenning. Under 2015 var det dock endast 15 670 svenskar som fick denna ersättning. Anhörigas Riksförbund arbetar aktivt för att man som anhörig även ska kunna få ersättning när man måste avstå från arbete för vård av närstående (VAN).

Beräkningarna bygger på statistik från Socialstyrelsen samt Försäkringskassan och Riksrevisionens rapport ”Stöd till anhöriga omsorgsgivare”.

Fem tips till anhöriga under semestern

1. Var omtänksam mot dig själv
  2. Dela dina känslor med andra
  3. Se till att få tillräckligt med vila och ät ordentligt