Fryshuset satsar på unga fredsbyggare

Fryshuset satsar på unga fredsbyggare

Under de senaste veckorna har Fryshusets projekt Unga Fredsbyggare hållit i två intensiva utbildningar i medling och konfliktlösning på Fryshuset.

Deltagare från olika delar av landet både inom och utanför Fryshuset har fått lära sig hur konflikter fungerar, vad de innebär för relationer mellan människor och samhällen och hur man kan göra för att förebygga, hantera och medla i konflikter. Kunskapen kommer ifrån metoden Dialogue for Peaceful Change som tagits fram av de internationella fredsarbetarna Colin Craig och Jaap Van der Sar, som också varit de som hållit i utbildningarna på Fryshuset.

Detta är del av en större satsning i att stärka unga fredsbyggare för att de bättre ska kunna förstå och lösa konflikter i sin omgivning och känna sig stärkta i att kunna göra detta. Det handlar om att bygga hållbara sociala relationer efter att konflikter har uppstått, för att de inte ska upprepas i framtiden. Utbildningen innehåller både bland annat rollspel där konflikter spelas upp mellan två parter och deltagarna för öva i att lösa dem genom medling. Deltagarna får också lära sig att kartlägga konflikter både i familjen, på gatan, på jobbet och i samhället.

Målet är att Fryshuset och andra relevanta aktörer i samhället ska bli certifierade i att lära ut metoden på svenska. Därefter kommer metoden att läras ut till unga i åldrarna 18-29 runtom i Sverige.

Frågor? Kontakta projektledare Sara Dolah på sarah.dolah@fryshuset.se