Janne Andersson, Sveriges förbundskapten i fotboll, är Årets påverkare. Foto: Svensk Fotboll

Anders Carlbergs minnespris 2019: Årets påverkare Janne Andersson prisas för sitt inkluderande ledarskap

Årets påverkare tilldelas en offentlig person som har använt sin röst i det offentliga rummet för att göra skillnad för en utsatt person eller grupp. Årets hederspris går till en person som uppvisat ett starkt emotionellt och inkluderande ledarskap, som inte bara har påverkat bilden av Sverige, utan som givit eko i en hel värld. Årets påverkare är Sveriges förbundskapten i fotboll, Janne Andersson.

”Årets påverkare är en ledare i Anders Carlbergs anda – ett ledarskap grundat i kärleken till idrotten, tron på gruppens kraft i att stötta individen, samt inte minst en tydlig värdegrund där rättvisa och alla människors lika värde är grunden. Pristagaren leder genom trygghet, tydlighet och delaktighet. På så sätt har Janne Andersson skapat ett sammansvetsat lag som stöttar varandra i framgång och står enat i motgång. Därför är han Årets påverkare”, skriver minnesprisets jury i sin motivering.

Priset delas ut vid en ceremoni på Fryshuset i Stockholm den 6 november.

Hur känns det att ha utsetts till årets påverkare?

– Jag har ju fått priser tidigare som jag är väldigt stolt över men det här är väldigt stort för mig. Delvis för att priset bär Anders Carlbergs namn, en ledare som fått många unga människor att växa genom att tro på deras potential, men också för att det primärt inte handlar om resultatet vi gör på planen utan något större. Om det vi gör inom fotbollen kan ha positiva effekter på samhället i stort så är det väldigt roligt, säger Janne Andersson.

Hur skapar man en bra laganda?

– Grunden är tydliga värderingar och ordning och reda. Sedan måste individer få möjligheten att vara sig själva inom dom ramarna.

Vad kan idrotten spela för roll i samhället?

– Jag tycker att idrotten redan gör det. Så många som är engagerade och glada när det går bra för oss i landslaget. I ett samhälle tror jag att saker som enar oss spelar roll. Sedan är idrotten en fantastisk mötesplats. Människor som annars kanske aldrig skulle ha träffats får tävla mot varandra, lära känna och skapa förståelse för varandra.

Var hittar du din drivkraft?

– Svensk idrottsrörelse är fantastisk. Jag har varit i tränare i 37 år. När jag får besöka föreningar eller när jag går förbi Lidingövallen när jag är ute och promenerar med hunden och ser ledare driva träningar får jag en massa energi. Det är ytterst få som får möjligheten att leda ett landslag. Min drivkraft är att göra mitt jobb med samma passion och engagemang som alla tränare där ute som bär upp den svenska idrotten, avslutar Janne Andersson.

Om Anders Carlbergs minnespris

Fryshusets grundare Anders Carlberg inspirerade människor att praktisera medmänskligt mod, att tro på sig själva och våga växa även då ingen annan trodde att det fanns en chans att lyckas. Anders Carlberg avled i januari 2013. För att hylla hans minne skapades en minnesfond. Anders Carlbergs Minnespris delades ut första gången 2016.Minnespriset delas ut som hederspriserna ”Årets påverkare” och ”Årets revanschist”, och som stipendium till ”Årets unga förebild”, samt när det finns skäl till det, ett hederspris för ”Livsgärning”.

Årets pristagare

Påverkare: Janne Andersson – förbundskapten för det svenska fotbollslandslaget. Revanschist: Sherihan ”Cherrie” Hersi – artist och musikproducent. Ung förebild: Hamza Mostafa – entreprenör och ungdomsledare. Livsgärning: Margot Wallström – politiker och tidigare utrikesminister.

Jury

Juryn för 2019 års pris består av: Johan Oljeqvist, Fryshusets vd, Leo Razzak, social entreprenör, Lawen Redar, riksdagsledamot, Alexandra Mörner, näringslivsprofil, Mikael Gordon Solfors, näringslivs- /nöjesprofil, Tjia Torpe, politisk kulturprofil. Beatrice Clarke, idrottsprofil.

Presskontakt

För pressbilder, citat och intervjuer, kontakta gärna Carin Balfe Arbman, carin.balfe- arbman@fryshuset.se, 070-633 35 08. www.fryshuset.se