Bemötande av Ekots uppgifter om Fryshuset

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 19:10 CET

Inslaget om Fryshuset i Sveriges Radios Ekot innehöll en del felaktigheter samt uppgifter som togs ur sitt sammanhang och därför inte gav en riktig bild av Fryshusets agerande. Vi vill därför bemöta detta punkt för punkt:

– Fryshusets ekonomi är inte till största delen finansierat av skattemedel. Endast 11 % av vår omsättning består av generella bidrag från stat och kommun.

– Fryshuset/Lugna Gatan får inga miljonbelopp för att lära unga människor att anmäla brott. Vi har fått bidrag till Lugna Gatan Support för att hjälpa unga som blivit kränkta/trakasserade eller utsatta för brott. Vi rekommenderar dem alltid att polisanmäla brott men det har förekommit att brottsoffret själv har vägrat och föredragit en medling.

– År 2002 blev en Fryshusanställd beskjuten på Hötorget. Detta skedde inte under den anställdes arbetstid och inte inom ett uppdrag för Fryshuset. Det skedde på mannens fritid då han försökte stötta och hjälpa en bekant som var utsatt för trakasserier från kriminella individer. Situationen urartade dock och slutade med beskjutning. Vi uppmanade mannen att samarbeta med polisen, vilket han inte gjorde p.g.a. av rädsla för mer våld. Han arbetar idag inte kvar hos oss.

– År 2005 inträffade en allvarlig arbetsplatsolycka på Fryshuset, där en timanställd sommararbetare svårt skadade sin fot. Vi beklagar detta djupt och var under den aktuella tiden i kontakt med såväl den anställde som hans familj. ABC-utbildad personal fanns på plats när olyckan inträffade och tog hand om den skadade pojken tills ambulans kom. Personal från Fryshuset följde även med i ambulansen. Fryshuset anmälde inte detta till Arbetsmiljöverket. Orsaken var att ansvariga chefer befann sig på semester (olyckan skedde mitt i sommaren). För detta fick vi i januari 2006 dagsböter. Sedan dess har Fryshuset både åtgärdat de brister som orsakade olyckan och sett till att det finns rutiner för att anmäla arbetsskador, även under semestertider.

– Två fall av ekonomiska oegentligheter har upptäckts på Fryshuset. Ett inträffade år 2002 och det andra 2005. I båda dessa fall utredde vi noggrant det som hade skett. Bakom händelserna fanns tragiska omständigheter och med hänsyn till de berördas bakgrund och närstående valde vi att inte polisanmäla det inträffade. Istället fick de två berörda personerna lämna sina anställningar och individuella återbetalningsplaner upprättades. Detta kan självklart diskuteras. Men vi gjorde det som verkade rätt inom ramen för vårt arbetsgivaransvar.

– 2006 uppdagades ett fall av sexuellt ofredande på Fryshuset: I detta fall kom vi med hjälp av vår arbetsgivarorganisation Idea till en överenskommelse med den anställde och dennes fackförbund Akademikerförbundet SSR. Bägge parter har slutit en överenskommelsens om att bakgrund och innehåll inte ska offentliggöras. Detta av hänsyn till samtliga inblandade. Den aktuelle anställde arbetar inte längre kvar på Fryshuset.

För information kontakta Rita Criborn tel 08-691 72 51 eller Arne Danner tel 08- 691 73 99

Fryshuset hyr 24 000 m2 i södra Stockholm, vi tar emot 40 000 besök per månad och har 14 000 medlemmar i olika aktiviteter. Men Fryshuset är inte bara en mötesplats för många olika människor, det är också en idé som utgår från verksamhet inom Utbildning, Sociala projekt och Passionerade intressen. Delar av vår verksamhet finns även i Linköping, Göteborg och Malmö. Läs mer om vad vi gör på www.fryshuset.se

Kommentarer (0)