En kväll om ungas mod och mänskliga rättigheter

En kväll om ungas mod och mänskliga rättigheter

Måndag 11 maj, kl. 17.00 - 21.00, Karlstads Universitet

Fryshuset, människorättsorganisationen Robert F. Kennedy Human Rights och ABF Värmland inbjuder gymnasie- och högstadielärare, fritidsledare, fältassistenter, nattvandrare, föräldrar och alla vuxna som bryr sig om ungdomar till en kväll kring en av vår tids viktigaste frågor, unga människors engagemang för rättvisa och mänskliga rättigheter. Många unga brinner för dessa frågor - men hur kan vi vuxna stötta dem? Vi lever i en tid då främlingsfientlighet åter är på frammarsch i Europa. För att hindra hat och förtryck från att få grepp om unga måste vi vuxna visa vägen. Detta är temat för kvällen som bjuder på inspirerande föreläsning av Emerich Roth som överlevde Förintelsen, workshop i Robert F. Kennedys människorättsmetod Speak Truth To Power – Mod utan gränser samt presentation av ABF Värmlands resor i Förintelsens spår.

Kvällens föreläsare Emerich Roth överlevde Auschwitz och fyra andra koncentrationsläger. Hans öde borde ha förstört hans tro på människan. Men Emerich valde motsatt väg. Han vigde sitt liv åt att sprida medmänsklig kärlek och framtidstro. Om vi människor ska lyckas skapa en bättre värld så är det just detta budskap vi måste lyssna till och sprida till våra unga. Emerich kommer att prata om Förintelsen och medmänsklig kärlek.

För information kontakta Katja Wåhlström, tlf 0739 50 22 02, email wahlstrom@rfkhumanrights.org

SPEAK TRUTH TO POWER– MOD UTAN GRÄNSER drivs av människorättsorganisationen Robert F. Kennedy Human Rights i länder över hela världen. I Sverige genomförs projektet i samarbete med Fryshuset och möjliggörs genom stöd från Svenska PostkodLotteriet. För mer information se http://rfkhumanrights.fryshuset.se/

ABF Värmland arrangerar återkommande studieresor i Förintelsens spår. Resorna arrangeras för att sprida kunskap om Förintelsen men även knyta an till dagens situation. Antidemokratiska yttringar i form av främlingsfientlighet och brott med nazistiska förtecken är idag på frammarsch. Därför är det viktigare än någonsin att arbeta med vår demokrati och de rättigheter och skyldigheter den ger oss.

Fryshuset är en ideell organisation som har funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter inom områdena skola, passionerade intressen, sociala perspektiv, utbildning och arbetsmarknad. Fryshuset har verksamheter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kalmar och finns representerade över hela landet via vårt riksnätverk av ungdomsorganisationer.